مشاهده / بستن موضوعات

ارزيابی عملکرد زنجيره تامين (مطالعه موردی شرکت ايران خودرو)

دسته بندی: صنایع
1416 بازدید

چكيده
امروزه با در نظر گرفتن وضعيت رقابتي در بنگاههاي اقتصادي، وضعيت عملكردي زنجيره تامين نقش مهمي را در توليد و ارسال محصول ارزان و با كيفيت در زمان تعيين شده به مشتري ايفا مي كند.در واقع شناسايي و ارزيابي وضعيت شاخصهاي عملكردي زنجيره تامين به شركتها كمك نموده تا نقاط قوت و ضعف خود را پيدا نموده و درصدد رفع گلوگاهها برآيند.در واقع ارزيابي و بهينه سازي به عنوان يك مزيت كليدي در فعاليتهاي مديريتي به شمار مي رود و بيشتر سازمانها از اين دو عامل به عنوان كليدي جهت كنترل و برنامه ريزي طرحها و سيستمهاي مديريتي خود استفاده مي نمايند.
در اين تحقيق در ابتدا سعي شده است كه به مفاهيم زنجيره تامين و مدلهاي مختلف ارزيابي عملكرد زنجيره تامين پرداخته شده و پس از آن با توجه به شرايط ايران خودرو مدلي انتخاب و ارزيابي بر اساس آن انجام شود. آنچه كه در اين تحقيق به دنبال آن هستيم در واقع شناسايي عناصر تشكيل دهنده زنجيره تامين، شناسايي شاخصهاي موثر بر عملكرد زنجيره تامين،اولويت بندي اين شاخصها و در نهايت ارائه مدلي جهت بهينه سازي شاخصهاي عملكردي زنجيره تامين مي باشد.
در اين تحقيق اولويت بندي شاخصها بر اساس منطق مقايسات زوجي و با استفاده از نرم افزار EC صورت گرفته و در نهايت يك مدل تركيبي برنامه ريزي چند هدفه (GP) و فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) جهت بهينه سازي عملكرد زنجيره تامين پيشنهاد شده است.
كلمات كليدي : مديريت زنجيره تامين – برنامه ريزي چند هدفه – فرايند تحليل سلسله مراتبي – ارزيابي عملكرد

 

 

110صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع دارد قیمت 31000 تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال مقاله و پایان نامه  در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 


فصل اول

 

1-1) مقدمه
سرعت جهاني شدن اقتصاد و همبستگي فعاليتهاي اقتصادي در دهه¬هاي پاياني قرن بيستم مرزهاي جغرافيايي را به سرعت بي رنگ نموده و ظهور شركتهاي بين¬المللي شاهدي بر اين مدعا است. ظهور اين شركتها به همراه خود روشهاي بسيار پيچيده¬اي را در جستجو و خلق بازارها، روشهاي نوين مديريت در توليد، توزيع و كليه عمليات بازرگاني ايجاد نموده است.
عرصه رقابت چنان پيچيده شده است كه شركتهاي بزرگ از مليتهاي متفاوت با يكديگر ادغام شده و براي دستيابي به مزيت هاي ويژه در سطح بين¬المللي در كليه بخشهاي توليدي و خدماتي، روشهاي نوين را به كار گرفته¬اند.
در اين مسير به كارگيري تكنولوژيهاي برتر در زمينه هاي اطلاعات و ارتباطات نيز در افزايش سرعت اين تحولات سهم بسيار عمده¬اي را داشته است. كشورهاي در حال توسعه و شركتهاي درجه دوم و سوم نيز از اثرات اين تحركات به دور نمانده و براي خود جايگاهي را جستجو مي¬كنند.شركتهاي توليدي صنعتي ، تحت تاثير اين پديده ها ، نيز براي ادامه بقا مجبور به تطابق خود با شرايط جديد مي باشند.
از جمله مهمترين نگرشهايي در اين تحولات به چشم مي¬خورد عوامل و محورهايي هستند كه در آنها مشترك مي¬باشند. برخي از اين عوامل عبارتند از :
1- نگرش جديد به مشتريان و نيازها و تمايلات آنها براي ارائه خدمات و كالاهاي مورد نظر آنها.
2- توجه به كيفيت به عنوان عنصر تعيين كننده جلب رضايت مشتري با مشخصه-هايي كه براي آن تعريف مي¬شود و تحرك جهاني براي اعمال استانداردهايي همچون استانداردهاي جهاني مديريت و كيفيت و تحولاتي كه در گسترش و توسعه آنها در جريان است.
3- تشكيل سازمان تجارت جهاني (WTO) به منظور ايجاد روابط جهاني و نظام دهي و رسيدگي هاي لازم به نوع روابط بين كشورها.
4- تحركات سياسي سياستمداران اغلب كشورهاي بزرگ و كوچك در ايجاد زمينه¬هاي ملي براي استفاده از مزيتهاي نسبي كشورهاي خود.
5- برنامه ريزي اغلب كشورها در راستاي توسعه صادرات به جاي استفاده از فرضيه جايگزيني واردات.
مديريت زنجيره تأمین ، يكي از اجزاء اصلي استراتژي¬هاي رقابتي براي افزايش بهره-وري و سوددهي سازماني است .در سالهاي اخير، اندازه¬گيري عملكرد سازماني و شاخصهاي آن، مورد توجه بسياري از پژوهشگران قرارگرفته است. تحويل صحيح و به موقع محصول به مشتري، اهداف اصلي يک زنجيره تأمین مؤثر و کارآمد هستند. بنابراين، معيارهايي براي اطمينان از کارآيي اجزاي عملي زنجيره تأمین، لازم¬اند. نقش اين شاخصها و معيارها در موفقيت يك سازمان، اغراق آميز نيست. زيرا آنها بر کنترل و برنامه¬ريزي استراتژيك، تاكتيكي و عملياتي، اثر دارند. اندازه¬گيري عملکرد، نقش تعيين کننده¬اي در توسعه و پيشرفت زنجيره تأمین دارد، به طوري که مي¬تواند طراحي و مديريت زنجيره تأمین را به سوي عملکرد مورد نظر هدايت کند. اندازه گيري عملکرد و شاخصهاي مربوط به آن، نقش مهمي در طبقه¬بندي اهداف، ارزيابي عملكرد و تعيين سياستهاي آتي، بازي مي¬كنند. همانگونه كه بيشتر سازمانها براي تغيير جهت و معرفي استراتژي¬ها و فرآیندهاي جديد تلاش مي¬كنند، بدون يك سيستم انداره¬گيري عملكرد، آنها قادر نيستند تا به سازگاري همانندي از نگرش و عمل دست پيدا كنند. چراكه امروزه اندازه¬گيري به عنوان يك مزيت كليدي در فعاليتهاي مهندسي صنايع و سيستمها به شمار مي¬رود و بيشتر سازمانها از اندازه¬گيري عملكرد به عنوان كليدي براي كنترل و برنامه¬ريزي طرحها و سيستم¬هاي مديريتي خود استفاده مي¬كنند. اندازه¬گيري يكي از شالوده¬هاي دنباله رو هر اولويت استراتژيكي است كه امروزه ما شاهد هستيم. در حقيقت هيچ ترديدي وجود ندارد كه شاخص و معيارهاي عملكرد در گسترش استراتژي مورد استفاده مي¬شود و رهبران سازماني بايد اين مفهوم را به عنوان يك واقعيت بپذيرند.
در عصر حاضر شرکتها با محيط تجاري پويا و متغيري مواجهند که براي رويارويي با رقبا و برآوردن تقاضاي مشتريان مي¬بايست سرعت و بهره¬وري را افزايش داد. مهمترين هدف زنجيره تأمین نيز برآوردن نياز مشتري به صورت کارا و اثربخش است که اين امر با توليد کالاي مناسب با نياز مشتري در زمان و مقدار مناسب بدست خواهد آمد.
در رقابت‌هاى جهانى موجود در عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر كيفيت بالا و خدمت رسانى سريع، موجب افزايش فشارهايى شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه شركتها بيش از اين نمى‌توانند به تنهايى از عهده تمامى كارها برآيند. در بازار رقابتى موجود، بنگاه‌هاى اقتصادى و توليدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافته‌اند. علت اين امر در واقع دستيابى به مزيت يا مزاياى رقابتى با هدف كسب سهم بيشترى از بازار است. بر اين اساس، فعاليت‌هاى نظير برنامه ريزى عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه ريزى محصول، خدمت نگهدارى كالا، كنترل موجودى، توزيع ، تحويل و خدمت به مشترى كه قبلا همگى در سطح شركت انجام مى شده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است. مسئله كليدى در يك زنجيره تأمین، مديريت و كنترل هماهنگ تمامى اين فعاليت‌ها است. مديريت زنجيره تأمین پديده‌اى است كه اين كار را به طريقى انجام مى‌دهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزينه دريافت كنند.
در حالت كلى زنجيره تأمین از دو يا چند سازمان تشكيل مى‌شود كه رسماً از يكديگر جدا هستند و به وسيله جريان‌هاى مواد، اطلاعات و جريان‌هاى مالى به يكديگر مربوط مى‌شوند. اين سازمان‌ها مى‌توانند بنگاه‌هايى باشند كه مواد اوليه، قطعات، محصول نهايى و يا خدماتى چون توزيع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى توليد مى‌كنند. حتى خود مصرف كننده نهايى را نيز مى‌توان يكى از اين سازمان‌ها در نظر گرفت.
1-2) اهميت موضوع
اهميت ارزيابي عملکرد زنجيره تأمین از جهات مختلفي قابل بحث مي باشد.در واقع تصميم¬گيري استراتژيک و توسعه و بهبود اقدامات اصلاحي در عمليات مختلف نيازمند يک سيستم اندازه¬گيري عملکرد کارا مي¬باشد که با نظارت در وضعيت فعلي بتواند شرکت را در برآورده ساختن اهداف پروژه¬هاي آتي توانا سازد. در واقع مديريت زنجيره تأمین يکي از بزرگترين عناصر در استراتژي رقابتي مي¬باشد که سازمانها را قادر مي سازد که بهره¬وري و سودآوري خود را افزايش دهند. در سالهاي اخير اندازه¬گيري عملکرد زنجيره تأمین توجه بسياري از محققين و شاغلين مرتبط را به خود جلب کرده است. نقش اين شاخصهاي اندازه-گيري در موفقيت سازمانها انکارناپذير است چراکه اين شاخصها بر برنامه¬ريزي استراتژيک، تاکتيکي و عملياتي و نيز کنترل آنها موثرند. اندازه¬گيري عملکرد و شاخصهاي مرتبط با آن نقش مهمي را در هدفگذاري و تعيين مسير حرکت بنگاه اقتصادي بر عهده دارند. در واقع زنجيره تأمین شامل مديريت تأمین و تقاضا، منبع يابي مواد اوليه و قطعات، توليد و انبارداري و رديابي موجوديها، مديريت سفارشات، توزيع از طريق كانالهاي مختلف و تحويل به مشتري مي¬باشد. امروزه تأمین¬كنندگان مواد و قطعات، خدمات، شركاي تجاري تأمین و نيز مشتريان نقش بسيار موثري در فرآیند زنجيره تأمین دارند. در حاليكه شركتها و بنگاههاي اقتصادي به سوي زنجيره تأمین يكپارچه حركت مي نمايند، مي¬بايست سيستمي جهت اندازه¬گيري عملكرد زنجيره تأمین طراحي نمود. جملاتي چون،
 آنچه را كه نمي تواني اندازه¬گيري كني، نمي¬تواني مديريت كني.
 هرچيزي كه اندازه¬گيري شود، بهبود مي¬يابد.
نشان دهنده اهميت بحث اندازه¬گيري است.
1-3) انگيزه انتخاب موضوع
امروزه اندازه¬گيري به عنوان يك مزيت كليدي در فعاليتهاي مهندسي صنايع و سيستمها به شمار مي¬رود و بيشتر سازمانها از اندازه¬گيري عملكرد به عنوان كليدي جهت كنترل و برنامه-ريزي طرحها و سيستم¬هاي مديريتي خود استفاده مي¬كنند. اندازه¬گيري يكي از شالوده¬هاي دنباله رو تقريباٌ هر اولويت استراتژيكي است كه امروزه ما شاهد هستيم. در حقيقت هيچ ترديدي وجود ندارد كه شاخص و معيارهاي عملكرد در گسترش استراتژي مورد استفاده واقع مي¬شوند و رهبران سازماني بايد اين مفهوم را به عنوان يك واقعيت بپذيرند. در واقع یک زنجیره تأمین یک سیستم یکپارچه می¬باشد که یک سری از ارتباطات فرآیندهای کسب و کار را به منظور، 1) بدست آوردن مواد اولیه. 2) انتقال مواد خام و قطعات به محصولات نهایی. 3) ایجاد ارزش افزوده محصولات. 4) توزیع محصولات به خرده فروش؛ هماهنگ می¬کند. هدف اصلی زنجیره تأمین افزایش بازده عملیات، سوددهی و موقعیت رقابتی یک بنگاه و شرکاء می¬باشد. در این زنجیره محصولات، خدمات و اطلاعات از تأمین کنندگان به سمت مشتری نهایی درحرکت است.
در حال حاضر در صنعت خودروسازي، مديران صنايع به اين نتيجه رسيده¬اند که جهت ارائه سريع، ارزان و با کيفيت محصولات و خدمات به مشتريان خود در بازارهاي داخلي و جهاني نياز مبرم به يک مديريت زنجيره تأمین کارا و اثربخش دارند. بدون دسترسي به مواد و قطعات اوليه در شرايطي مناسب امکان توليد مناسب وجود ندارد. مواد و قطعات اوليه مناسب براي هر کارخانه توسط تأمین کنندگاني ساخته مي¬شود که در تفکر توليد ناب، بخشي از زنجيره توليد بوده و به زنجيره تأمین مشهور مي¬باشند. اين مطلب که مولفه¬هاي اصلي مناسب بودن عملکرد زنجيره تأمین چيست و چگونه مي¬توان آنها را رشد داده و ارتقاء بخشيد، وابسته به امکان اندازه¬گيري اين عملکرد داشته و مورد توجه محقق بوده است. به اين ترتيب اندازه-گيري عملکرد کل زنجيره تأمین و هر يک از اعضا آن به صورت مجزا به جهت بهبود آن ضرورت مي¬يابد. در حال حاظر يکي از مهمترين عوامل افت توليد در شرکت ايران خوررو عدم تحويل به موقع تأمین کنندگان است که يکي از مهمترين شاخصهاي اندازه¬گيري عملکرد زنجيره تأمین مي¬باشد که با اندازه¬گيري آن مي¬توان به نوعي مشکلات تأمین در اين شرکت را به صورت کمي و محاسباتي نمايش داد.
تحقيقات نشان داده است که يکي از مهمترين دلايل موفقيت خودروسازان ژاپني بهره¬وري سيستم تأمین قطعات آنها مي¬باشد و اين موضوع خود بيانگر اهميت شبکه تأمین کنندگان قطعات در صنعت خودرو مي¬باشد.
1-4) اهداف تحقيق
1- شناسايي مهمترين عنصر عملكردي زنجيره تأمین.
2- شناسايي عوامل تاثيرگذار بر عملکرد زنجيره تأمین در شرکت ايران خودرو.
3- تعيين درجه اهميت اين عوامل بر عملکرد زنجيره تأمین در شرکت ايران خودرو.
4- ارائه مدلي جهت بهینه سازی عملکرد زنجيره تأمین در شرکت ايران خودرو.
1-5) سوالات تحقيق
1. مهمترین عنصر تشکیل دهنده زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو کدام است؟
2. ارجح ترین عنصر موثر بر عملکرد زنجیره تأمین کدام است ؟
3. ارجح¬ترین شاخص اثرگذار بر عملکرد فرآیند تأمین کدام است؟
4. ارجح¬ترین شاخص اثرگذار بر عملکرد فرآیند لجستیک داخلی کدام است؟
5. ارجح¬ترین شاخص اثرگذار بر عملکرد فرآیند تولید کدام است؟
6. ارجح¬ترین شاخص اثرگذار بر عملکرد فرآیند لجستیک خارجی کدام است؟
7. ارجح¬ترین شاخص اثرگذار بر عملکرد فرآیند بازاریابی و فروش کدام است؟
8. آيا مي¬توان مدلي روشمند جهت بهينه¬سازي عملكرد زنجيره تأمین ارائه داد ؟
1-6) فرضیه¬های تحقيق
1. فرآیند تأمین مهمترین عنصر تشکیل دهنده زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو می-باشد.
2. فرآیند تأمین مهمترین عنصر موثر بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو می¬باشد. (اثبات فرضيه به روش رياضي و تعيين وزن عناصر)
3. شاخص اطمینان از تحویل مهمترین شاخص اثرگذار بر فرآیند تأمین می¬باشد.
4. شاخص هزینه¬های حمل ونقل مهمترین شاخص اثرگذار بر فرآیند لجستیک داخلی است.
5. شاخص هزینه¬های تولید محصول مهمترین شاخص اثرگذار بر فرآیند تولید است.
6. شاخص هزینه انبارش مهمترین شاخص اثرگذار بر فرآیند لجستیک خارجی است.
7. شاخص تحویل به موقع مهمترین شاخص اثرگذار بر فرآیند بازاریابی و فروش است.
8. با تركيب مدلهاي AHP و برنامه ريزي چندهدفه مي¬توان مدلي جهت بهينه¬سازي عملكرد زنجيره تأمین ارائه داد.
1-7) روش تحقيق
اين تحقيق از نظر روش از نوع توصیفی/اکتشافی بوده و از نظر هدف کاربردي محسوب مي¬شود و بيشتر در پي کشف و آشکارسازي متغيرهاي مختلف تاثيرگذار در موضوع تحقيق ونيز اندازه¬گيري آنها مي باشد.در.......................................................

 

 

) تعريف واژگان كليدي
1-10-1) زنجيره تأمین
زنجيره تأمین دربرگيرنده تمام فعاليتهاي مرتبط با جريان مواد و حمل ونقل از مواد خام تا مشتري است که با جريان اطلاعات نيز همراه است . زنجيره تأمین شبكه اي از امكانات است كه مواد خام توليد مي كند ، آن ها را به كالاهاي (مواد) اوليه و سپس محصولات نهايي تبديل مي كند و محصولات را از طريق سيستم توزيع به مشتريها تحويل مي¬دهد. يك زنجيره تأمین شامل همه تسهيلات (امكانات)، وظايف و كارها و فعاليتهايي مي شود كه در توليد و تحويل يك كالا يا خدمت، از تأمین كنندگان (تأمین كنندگان و تأمین كنندگان آنها) تا مشتريان (و مشتريان آنها) درگير هستند و شامل برنامه ريزي و مديريت عرضه و تقاضا؛ تهيه مواد؛ توليد و برنامه زمانبندي محصول يا خدمت؛ انباركردن؛ كنترل موجودي و توزيع؛ تحويل و خدمت به مشتري مي شود.
1-10-2) ارزيابي عملکرد
1-10-2-1) به وسيله يک سيستم ارزيابي مي¬توان عناصري مثل کيفيت، تحويل، هزينه و خدمت¬دهي را در صورتيکه قبلا عمل مستند سازي انجام گرفته باشد، شناسایی و مدلی جهت سنجش تلفیقی آنها ارائه نمود.
1-10-2-4) ارزيابي عملکرد عبارتست از اندازه‌گيري عملکرد از طريق مقايسه وضع موجود با وضع مطلوب يا ايده‌آل براساس شاخص‌هاي از پيش تعيين شده که خود واجد ويژگيهاي معين باشد.
1-10-2-5- به طور کلي انظام ارزيابي عملکرد را مي‌توان فرآیند سنجش و اندازه‌گيري و مقايسه ميزان و نحوه دستيابي به وضعيت مطلوب با معيارها و نگرش معين در دامنه و حوزه تحت پوشش معين با شاخص‌هاي معين و در دوره زماني معين با هدف بازنگري، اصلاح و بهبود مستمر آن مي‌باشد.

1-10-3) نرخ ناسازگاری
میزان ناسازگاری برای تشخیص اشتباهات محتمل در قضاوت ها و همچنین ناسازگاری ذاتی در خود قضاوتها می¬تواند کمک کننده باشد که این مقدار در خروجی نرم¬افزار Expert choicٍٍ قابل مشاهده است. مقدار ناسازگاری میزان ناسازگاری منطقی قضاوتها را نشان می¬دهد. برای مثال اگر بگوییم A از B مهمتر است و B از C مهمتر است و سپس بگوییم C از A مهمتر است شما سازگار عمل نکرده¬اید و به طور کلی در نظر داشته باشید که جهت سازگاری قضاوتها می¬بایست میزان ناسازگاری کمتر از 1/0 باشد.
1-10-4) تحليل حساسيت
در بيشتر كاربرد هاي عملي بعضي از داده هاي مسأله دقيقا معلوم نيست و از اين رو تا جايي كه امكان داشته باشد، تخمين زده مي شود.روشهاي به دست آوردن جواب با تغيير در برخي مقادير مسأله (تغيير در بردار هزينه، تغيير در بردار سمت راست، تغيير در ماتريس محدوديت و...) را تحت عنوان آناليز حساسيت نام مي¬برند.
1-11) تعريف عملياتي واژه¬ها
- عنصر: منظور از واژه عنصر كه در اهداف و فرضيه¬هاي این تحقیق آمده است،عبارت است از هر یک قسمتهای تشکیل دهنده زنجیره تأمین که شامل تأمبن، تولید، لجستیک داخلی، لجستیک خارجی و بازاریابی و فروش می باشد.
- برنامه توليد: در اين تحقيق منظور از برنامه توليد تعداد توليد در نظر گرفته شده از يك محصول خاص در يك سالن / سايت بخصوص مي¬باشد.
- هزينه حمل و نقل : مجموع هزينه¬هاي حمل مواد و قطعات از تأمین كنندگان به پلنتهاي (plant) توليدي و نيز هزينه حمل خودروها از پلنتهاي توليدي به مراكز توزيع و فروش مي¬باشد.
- زمان انتظار مشتري: اين زمان از لحظه سفارش محصول توسط مشتري شروع و تا زمان رسيدن محصول به دست مشتري ادامه مي¬يابد.
- كيفيت: منظور از شاخص كيفيت در اين تحقيق، كيفيت مواد و قطعاتي است كه توسط تأمین كنندگان (ساپكو) به پلنتهاي توليدي ارسال مي شود.
1-12) محدوديتهاي تحقيق
 يكي از مهمترين محدوديتهاي پروژه وضعيت دسترسي به اطلاعات در خصوص مدل آرماني (چند هدفه) ارائه شده در انتهاي فصل چهارم به آن اشاره خواهد شد. با توجه به اينكه شركت ايران خودرو يكي از بزرگترين شركتهاي صنعتي بوده و دسترسي به اطلاعات مالي اين شركت بسيار سخت و مشكل مي¬باشد، تعدادي از اعداد ورودي مدل در فصل چهارم به صورت فرضي در نظر گرفته شده¬است.
 پاسخگويي خبرگان به اطلاعات درخواستي با ديركرد فراواني همراه بوده و اصولاً اطلاعات لازم جهت اولويت بندي شاخصهاي مطروحه با سختي هاي فراواني جمع آوري و تكميل شده¬است.

 

فصل دوم

 

مقدمه¬اي بر مدلهاي ارزيابي عملکرد زنجيره تأمین
2-1) چکیده
آنچه که در این فصل به آن اشاره خواهد شد همانند هر کار تحقیقاتی دیگری موضوعاتی از قبیل مطالعات گذشته (ادبیات موضوع) در رابطه با موضوع تحقیق که شامل تحقیقات داخلی و خارجی می¬باشد را در بر خواهد گرفت. در واقع در این فصل آنچه را که در پایان نامه¬ها و مقالات داخلی و خارجی به آن اشاره شده است را با ذکر منبع مشخص و به تفضیل بیان می¬نماید. در واقع مدلهای مختلف ارزیابی عملکرد در این فصل مورد بحث قرار گرفته و در نهایت به شرح مدل انتخابی از بین مدلهای مطرح شده در این فصل پرداخته خواهد شد.
2-2) مقدمه
همانطور که از مقالات و تحقیقات گذشته استنباط می شود، زنجیره تأمین به عنوان یک مبحث جدید در مدیریت بنگاههای اقتصادی و تحقیقات امروزی به وجود آمده است. این مبحث انقلاب جدیدی در رویکرد مدیریت بنگاههای اقتصادی در اوضاع رقابتی به وجود آورده است. در حال حاضر تئوری اندازه¬گیری عملکرد در گرو توسعه استراتژیکی،تصمیم¬گیری و بهبود عملکرد می¬باشد. در این تحقیق سعی شده است تا روش جدیدی جهت بهبود مدیریت عملکرد زنجیره تأمین ارائه شود. در محیط تجاری امروز که با رقابت فزاینده در محیطهای اقتصادی و تولیدی شناخته می¬شود، تکنولوژیهای خلاق و استراتژیها جهت رسیدن به سود رقابتی تلاش می¬کنند. در این روزها، بیش از هرچیز تولیدکنندگان با فشار زیادی از سوی مشتریان، تغییرات در محصول مورد نیاز بازار، بهبود کیفیت و پاسخگویی تقاضا مواجهند. از سوی دیگر آنها می¬بایست هزینه¬های تولید را کاهش داده و در عین حال لیدتایم و سطح موجودی را جهت اطمینان از سوددهی کاهش دهند. در دهه اخیر، در خصوص ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین مقالات و تحقیقات فراوانی منتشر شد، اما به موضوع اصلی یعنی اندازه¬گیری آن توجه زیادی نشده است (Ganasekaran, 2001). در گذشته اندازه¬گیری عملکرد با عنوان اندازه¬گیری کارایی و اثربخشی یک فرآیند شناخته می¬شد (Neely, 1995). اما امروزه مدیریت اندازه¬گیری عملکرد نقش بسیار مهمتری از کمی¬سازی و حسابداری بازی می¬کند. شما نمی¬توانید آنچه را نمی¬توانید اندازه¬گیری کنید، مدیریت کنید (Tuttle & Sink). بازخوردهای حاصل از ارزیابی عملکرد می¬تواند مدیران را در امر مانیتورینگ عملکرد، آشکارسازی میزان پیشرفت، بالابردن انگیزه، ارتباط و حل مسائل و مشکلات یاری رساند(Waggon,1999). در مبحث زنجیره تأمین، اندازه¬گیری عملکرد می-تواند فهم داخلی و یکپارچگی بین اعضای زنجیره تأمین را افزایش دهد. همچنین می¬تواند باعث آشکارسازی میزان اثربخشی استراتژیها شده و فرصتهای بالقوه را تعریف نماید. به طور کلی مشکلاتی که در ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با آنها مواجه هستیم عبارت است از :
 عدم ارتباط با استراتژی.
 عدم وجود رویکرد متوازن جهت یکپارچگی شاخصهای مالی و غیرمالی.
 عدم وجود تفکر سیستماتیک که در آن زنجیره تأمین می¬بایست به عنوان یک موجودیت دیده شود.
 فقدان مفهوم زنجیره تأمین و بهینه¬سازی شاخصهای آن به صورت محلی و جدا از هم.
2-3) مروري بر مقاله¬ها و پايان نامه¬هاي مرتبط با موضوع تحقيق
2-3-1) ارزيابي عملكرد زنجيره تأمین با استفاده از مدل SCORE (مقاله)
مجموعه زنجيره تأمین كه توسط بيش از 650 سازمان عضو (هم آكادمي و هم صنعتي) در سراسر جهان حمايت شده، مدل (SCOR) مرجع عمليات زنجيره تأمین را گسترش داده است. مدل SCOR فرآيند مدل مرجعي است كه قصد داشته استانداردهاي صنعتي داشته باشد كه مديريت زنجيره تأمین نسل آينده راوانا سازد. اين مدل شامل توصيف استاندارد فرآیندهاي مديريتي يا چارچوب روابط بين فرآیندهاي استاندارد، معيارهاي استاندارد براي اندازه¬گيري اجراي فرآیند، كارهاي مديريتي مي¬باشد كه بهترين درجه اجرا و تنظيم خصوصيات و عامليت نرم¬افزار را توليد مي¬نمايد. اين مقاله مدل SCOR و منافع آن را به اضافه گزارشات گويا خلاصه مي¬كند و ابزار كمك كامپيوتر را براي نمودار منحني زنجيره¬اي تأمین در دو ويژگي (SCOR) بيان مي¬كند. (مجتبي رئيس صفري، كامران غفوري، 1386)
2-3-2) ارزيابي عملكرد زنجيره تأمین با استفاده از مدل تعالي(مقاله)
عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و بویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم سنجش عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر عملکرد آن توصیه می¬گردد. اندازه¬گیری عملکرد در هر سازمان نیاز به سه فاکتور مدل- شاخص – روش اندازه¬گیری دارد. در این مقاله جنبه¬ها و ابعاد مختلف این فاکتورها بین زنجیره تأمین و مدل EFQM بررسی شده و سپس شاخصهایی به منظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین پیشنهاد شده است. سرانجام راه¬کارهایی جهت نیل به اهداف فوق ارائه شده است. (امير شكاري، اميرحسين خسروجردي، 1384)
2-3-3) شناسايي، تدوين و اولويت¬بندي معيارهاي ارزيابي عملكرد زنجيره تأمین با استفاده از تكنيك MADM در مجموعه تأمین كنندگان شركت پنبه ريز (پايان نامه)
در اين پايان نامه به شناسايي و اولويت بندي شاخصهاي ارزيابي عملكرد مرتبط با صنعت مربوطه پرداخته و با استفاده از دو تكنيك AHP و TOPSIS به اولويت بندي آنها مي¬پردازد. (حميدرضا رهنماي كمساري، 1386)
2-3-4) شبيه سازي عملكرد در طراحي زنجيره تأمین
در اين مقاله به شناسايي شاخصهاي عملكردي مرتبط با زنجيره تأمین جهت ارزيابي و كنترل شاخصها مي¬پردازد. (Rosenau، 1996)
2-3-5) ارزيابي عملكرد زنجيره تأمین با تركيب مدل BSC و AHP (Baghwat، 2006)
در اين مقاله سعي شده است كه با تركيب مدلهاي كارت امتيازي متوازن و تحليل سلسله مراتبي زنجيره تأمین را با در نظر گرفتن مناظر زير ارزيابي كند. مناظر در نظر گرفته شده در روش كارت امتيازي متوازن عبارت است از :
• منظر مالي
• منظر مشتري
• فرآیندهاي داخلي
• يادگيري و رشد
2-3-6) ارزيابي عملكرد زنجيره تأمین (FTS.chan، 2003)
در اين تحقيق در ابتدا به شناسايي شاخصهاي كيفي و كمي اثرگذار بر عملكرد زنجيره تأمین پرداخته و سپس با استفاده از تكنيك AHP به اولويت بندي شاخصها مي¬پردازد.
2-3-7) شاخصهاي اندازه گيري عملكرد زنجيره تأمین (Hakon Fauske،2006)
در اين مقاله به شناسايي شاخصهاي عملكردي زنجيره تأمین پرداخته و فاكتورهاي لازم جهت ادامه حيات يك بنگاه اقتصادي را با توجه به اين شاخصها مشخص مي نمايد.در شاخصها در اين مقاله طوري تعيين مي شوند كه خواننده را در ايجاد يك سيستم اندازه گيري عملكرد ياري رساند.
2-3-8) سيستم اندازه گيري عملكرد زنجيره تأمین در صنعت خودرو (Ismail Capar،2002)
در اين پايان نامه موارد زير بررسي شده است:
• بررسي شاخصهاي استراتژيكي ، عملياتي و فني
• انتخاب شاخصهاي مناسب و اولويت بندي آنها
• انتخاب روش اندازه گيري عملكرد مناسب
• تعيين اهداف جهت شاخصهاي تعريف شده
2-3-9) مدلهاي بهينه سازي شاخصهاي عملكردي زنجيره تأمین
زنجيره¬هاي تأمین عموماً از شبكه¬هايي كه مواد اوليه و اطلاعات را بين تجهيزاتي كه در مكانهاي توليدي و مونتاژي و مراكز توزيع جابه¬جا مي¬كنند تشكيل شده اند. (Sabri & Beamon، 2000). با پيدايش فلسفه مديريت زنجيره تأمین،تصميم¬گيريها درون سازمانها و بين سازماني از سمت تصميم¬گيريهاي مجزا به سمت تصميم¬گيريهاي يكپارچه حركت كردند كه در اين ميان تصميم¬گيري در خصوص برنامه عملياتي حمل و نقل نيز از اين قاعده مستثني نبوده اند (نسرين عسگري و محمد اقدسي). اين مقاله در واقع يك مسئله بهينه سازي چندمحصولي، چند سايتي و چند رده است كه در مديريت زنجيره تأمین كاربرد دارد. در حقيقت اين مدل با ارائه پورتفوليوي برنامه توليد، سعي در بهينه سازي شاخصهاي زنجيره تأمین را دارد. زنجيره تأمین در اين مدل از مكانهاي توليدي (سايتها)، مراكز توزيع و تأمین تشكيل شده است. امروزه بسياري از بنگاههاي اقتصادي سعي در پيدا كردن روشي جهت بكارگيري زنجيره تأمین به صورت بهينه را دارند. در حاليكه طراحي پايه¬اي زنجيره تأمین را مي¬توان با استفاده از مدلهاي مختلفي از جمله مدل مرجع و مدل EFQM و... انجام داد. اين مدلها از تأمین¬كنندگان تا مشتريان قابل تعميم است. جهت بهينه سازي زنجيره تأمین مي¬توان به بهينه سازي مكان تسهيلات (توليد)، ميزان حمل و نقل¬ها و مكان بهينه مراكز توزيع پرداخت (Simchi-Levi، 2000). شركت IBM با بهينه سازي زنجيره تأمین در حدود 20 الي 30 درصد هزينه¬هاي اين شركت را كاهش داد (Quinn، 1997). امروزه شركتها با عنوان موجوديتهاي مستقل و با برندهاي خاص نمي¬توانند به رقابت بپردازند، مگر اينكه عضو بخشي از زنجيره تأمین باشند. با توجه به بازار رقابتي شديد علي الخصوص در حيطه بازار خودرو و جهاني شدن بازارها و فشارهايي كه جهت كاهش هزينه¬ها و نيز كاهش زمان انتظار مشتري پيش رو مي¬باشد، شركتها مي¬بايست از مديريت زنجيره تأمین به عنوان كليدي جهت بهبود فرآیندها استفاده نمايند. با توجه به اين موضوع موفقيت شركتها در رو برقراري رابطه مناسب بين عناصر كليدي شركاي زنجيره تأمین مي¬باشد(Lambert&Cooper، 2000). نتايج قابل انتظار از يك زنجيره تأمین بهينه،سيستمي سودآور و وجود رابطه برد-برد بين شركاي زنجيره تأمین مي¬باشد. در مدلي كه در اين تحقیق ارائه مي¬شود با بهينه سازي در نقاط خاصي از زنجيره تأمین مواجه مي¬باشيم. اين موارد عبارت است از :
1. كمينه سازي حجم حمل و نقلها بين مراكز توزيع (DC )تا مكانهاي توليدي
2. كمينه¬سازي حجم حمل و نقلها از مكانهاي توليدي تا تأمین كنندگان
3. كمينه سازي هزينه توليد
در ضمن محدوديتهاي مربوط به تقاضا ، حجم حمل ونقل و ظرفيتهاي توليدي در اين مدل حتي الامكان در نظر گرفته مي شود.در شكل زير (شكل شماره 2-1) به ارتباط بين رده¬هاي مختلف زنجيره تأمین اعم از تأمین كنندگان، سايتهاي توليدي و مراكز توزيع مي¬پردازد.
تعداد بسيار زيادي از مقالات به بهينه سازي زنجيره تأمین به وسيله ارائه انواع مدلهاي رياضي مي پردازند.به طور مثال در سال............................................

 

 

 


2-4) تاریخچه شرکت ایران خودرو
شرکت ايران خودرو (سهامي عام) در سال 1341 با هدف تأسيس و اداره کارخانجات با هدف توليد و تهيه انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات تأسيس گرديد. کارخانه ايران خودرو در سال 1345 با توليد 51 خودرو پيکان شروع بکار کرد و اينک با گذشت 43 سال از زمان راه اندازي آن همچنان در طراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس، ميني بوس و کاميون به عنوان بزرگترين توليد کننده خودرو در ايران و خاورميانه و جزء 20 شرکت بزرگ خودروساز جهاني بوده و در راستاي تأمین نيازهاي جامعه، ورود به بازارهاي جهاني، تلاش در داخلي کردن ساخت قطعات و در نهايت تحقق اهداف استراتژيک کشور به فعاليت خود ادامه مي¬دهد. شرکت ايران خودرو به طور متوسط 55 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به خود اختصاص داده است. به تدريج شرکت ايران خودرو به گروه صنعتي ايران خودرو تبديل و داراي سايتهاي توليدي مجزا (مطابق با جدول 2-1) در زمينه توليدات مختلف در داخل ايران گرديده....................

 

 

)راهکار اول، براساس جايزه مالکوم بالدريج
نظريه مشتري¬گرايي در کيفيت به عنوان اصلي بين¬المللي مورد قبول قرار گرفته است. در آخرين نشريه منتشر شده از سوي انجمن کيفيت آمريكا که جايزه مالکوم بالدريج در آن به مؤسسات و شرکتهايي اعطا مي¬شود که در بکارگيري روشهاي پيشنهادي اين انجمن براي دستيابي به برتري سازماني در سطح رقابتي و نيز بين¬المللي به شاخصهايي قابل ارزيابي دست مي¬يابند.
تعالي سازماني از جمله مفاهيمي است كه همواره سيستمهاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه¬اي آن را بيان نموده¬اند. تعالي سازماني را مي¬توان رشد و ارتقاي سازمان در ابعاد مختلف آن دانست. در سالهاي اخير مدلهايي تحت عنوان تعالي كسب و كار مطرح شده¬است كه رويكرد اغلب اين مدلها بر استفاده مؤثر از فرآیندهاي خودارزيابي به منظور ارتقاي سطح سازمان بوده¬است.
اصول هفت گانه¬اي به شرح زير ارائه شده¬است. شاخصهاي ارزيابي دستيابي به برتري در عملكرد عبارتند از:
1- رهبري.
2- برنامه¬ريزي استراتژيك.
3- تمرکز بر بازار و مشتري.
4- اطلاعات و تحليل.
5- تمرکز بر نيروي انساني.
6- مديريت فرآیند.
7- نتايج کسب و کار.
همچنين ارزيابي و رتبه¬بندي مبتني بر سه زمينة ويژه انجام مي¬شود که عبارتند از:
 رويكرد (APROACH)
 اجرا(DEPLOYMENT)
 نتايج (RESULTS)
و پس از آن خطوط راهنماي تعيين رتبه بر اساس دستيابي به شاخصهاي طبقه¬بندي شده و وزن داده¬شده بين صفر تا صد درصد ارائه شده¬اند که در پايان اين مبحث به آنها اشاره خواهد-شد.
اين اصول هفت¬گانه به عنوان زيربناي نظريه ارزيابي زنجيره تأمین قرار مي¬گيرند .سازمانها و انجمن¬هاي علمي و صنعتي ونيز شرکتهاي بزرگ برنامه¬هاي براي خود بر اساس اين روش تنظيم مي¬نمايند. از جمله آنها "انجمن ملي تأمین¬کنندگان کشور انگليس" چارچوبي را مبتني بر اصول فوق انتخاب نموده و آن را هفت مؤلفه نظام SCM ناميده¬است.
1- رهبري زنجيره تأمین.
2- استراتژي زنجيره.
3- برنامه¬ريزي عملياتي.
4- مديريت روابط تجاري و کسب و کار.
5- فرآیند سفارش تا تحويل.
6- مديريت عملکرد و کيفيت زنجيره تأمین.
7- بهبود منابع انساني در زنجيره تأمین.
با نتيجه گيري نهايي در ارتباط با بند 6 که مديريت کيفيت و عملکرد زنجيره تأمین مي-باشد، شاخصهاي نهايي ارزيابي براي تأمین¬کنندگان که در زنجيره تأمین فعاليت مي¬کنند عبارتند از:
1- کيفيت محصول.
2- هزينه.
3- بهبود زمان.
مدل تعالي EFQM چارچوبي غير اجباري بر پاية 9 معيار مي¬باشد، كه 5 معيار آن توانمندساز و 4 معيار آن نتايج مي¬باشند. معيارهاي توانمندساز (چگونه) آنچه را كه سازمان انجام داده، پوشش مي¬دهند. معيارهاي نتايج (چه –What )................................

 

 


4-10) نتيجه گيري :
همانطور كه در قسمتهاي قبل اشاره شد ، در اين فصل ابتدا شاخصهاي هر يك از عناصر زنجيره تامين (كه در فصلهاي قبل به آن اشاره شد) اولويت بندي شده و از شاخصهايي كه داراي بالاترين اولويت مي باشند ، به عنوان ورودي مدل برنامه ريزي چند هدفه استفاده شد. در مدل برنامه ريزي چند هدفه نيز هر يك از شاخصها به عنوان يك هدف در نظر گرفته شده و با وزن دهي به اين اهداف و نيز ارائه يك تركيب توليد بهينه جهت توليد در سايت تهران و خراسان سعي در بهبود عملكردي زنجيره تامين و در عين حال ارزيابي هر يك از شاخصها با تغيير در تركيب توليد را داريم.اين مدل به ما كمك مي كند تا با توجه به سطح اهميت هر يك از اهداف تعيين شده (شاخصهاي عملكردي زنجيره تامين) و اطلاعات مربوط به هزينه ها ، عملكرد زنجيره تامين را بوسيله آنچه كه توسط شركت در اختيار قرار داده شده و مي توان در خصوص آن تصميم گيري نمود يعني برنامه توليد تا حد بسيار زيادي بهبود بخشيد.


فصل پنجم

 

5-1) مقدمه
هر يك از وظايف سنتي مديران مانند برنامه ريزي ، سازماندهي ، كنترل و...جلوه هايي از تصميم گيري هستند و در صورت كارا بودن تصميم گيري خود تابع عوامل مهمي چون موضوع تصميم،فرد تصميم گيرنده،زمان و...مي باشد،وظايف مديران نيز به نحو مطلوب و موثر انجام خواهد شد و در نهايت بهره وري كه عامل اصلي توانايي هر سازمان براي دستيابي به اهداف استراتژيك خود در دراز مدت مي باشد،تحقق خواهد يافت.همانطور كه مي دانيم هدف اين تحقيق شناسايي و اولويت بندي شاخصهاي عملكردي زنجيره تامين و در نهايت ارائه مدلي جهت بهينه سازي عملكرد زنجيره تامين مي باشد.اين مدل از تركيب برنامه ريزي آرماني و رويكرد AHP در جهت بهينه سازي تركيب توليد محصولات 405 و پارس كه در دو سايت تهران و خراسان توليد مي شوند،استفاده مي نمايد.به نحوي كه بتوان از تركيب روشهاي مذكور اهداف بيشتري را در تعيين ميزان توليد لحاظ نمود و در اين راه از نظرات گروه تصميم گيري نيز به طور مناسب بهره مند شد.در اين مدل اهداف كيفي و كمي (با بهره گيري از نظرات خبرگان) در نظر گرفته شده و محدوديتهاي سيستمي نيز وارد مدل شده است.
5-2) نتايج تحقيق
5-2-1) فرضیه (1): فرایند تامین مهمترین عنصر تشکیل دهنده زنجیره تامین در شرکت ایران خودرو می باشد.
همانطور كه در فصل چهارم به آن اشاره شد ، اين فرضيه با استفاده از آزمون ناپارمتريك كروسكال واليس و نيز استفاده از ابزار تحليل عاملي مورد تاييد قرار گرفت. در واقع طبق مصاحبه های انجام شده با خبرگان آنها به این نکته اذعان داشتند که فرایند تامین در شرکت ایران خودرو یک فرایند پر هزینه می باشد که دارای محدودیتهای فراوانی است و نیازمند بهبود مستمر می باشد.در واقع انتخاب تامین کننده مناسب،تعریف پروژه های بهبود،کاهش هزینه های تامین ،...از جمله مواردی است که کمک می کند تا فرایند تامین هرچه بهتر صورت پذیرد.
5-2-2) فرضیه (2): فرایند تامین ارجح ترین عامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین در شرکت ایران خودرو می باشد.
اين فرضيه ، اثبات رياضي فرضيه اول مي باشد كه جهت وزن دهي به هر يك عناصر تشكيل دهنده زنجيره تامين مورد استفاده قرار گرفته ، كه البته اين فرضيه نيز مورد تاييد قرار گرفت.
5-2-3) فرضیه (3): شاخص اطمینان از تحویل مهمترین عامل اثرگذار بر فرایند تحویل می باشد.
طبق محاسبات انجام شده اين فرضيه مورد تاييد قرار نگرفته و همانطور که دیده می شود شاخص کیفیت مواد و قطعات اولیه با وزنی در حدود 38% ارجح ترین شاخص موثر بر عملکرد فرایند تامین می باشد.
5-2-4) فرضیه (4): شاخص هزینه های حمل و نقل مهمترین عامل اثرگذار بر فرایند لجستیک داخلی می باشد.
طبق محاسبات انجام شده اين فرضيه مورد تاييد قرار گرفته و همانطور که در فصل چهارم به آن اشاره شد، شاخص هزینه های حمل و نقل با وزنی در حدود 59% ارجح ترین شاخص موثر بر عملکرد فرایند لجستیک داخلی می باشد.
5-2-5) فرضیه (5) : شاخص هزینه های تولید مهمترین عامل اثرگذار بر فرایند تولید می باشد.
همانطور که دیده می شود شاخص هزینه تولید با وزنی در حدود 47% ارجح ترین شاخص موثر بر عملکرد فرایند تولید می باشد و در نتيجه اين فر
.......................................................

 

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , 31000 تومان

 

 

قیمت قبلی : 420000 ریال

قیمت جدید : 31000 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب





0 نظر
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *


تماس با ما
کد تماس با ما