مشاهده / بستن موضوعات

برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی با استفاده از swot

1160 بازدید

موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسياری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگري را از نظر توليد ،اشتغال و ايجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پيش به شدت به توسعه اين صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ايران از جمله کشورهايی است که به علت داشتن پتانسيل هاي طبيعی، تاريخی و فرهنگی ، همواره مورد توجه گردشگران نقاط مختلف دنيا قرار داشته است که اين عامل شرايط مساعدی را برای بهره برداری و توسعه زيرساخت های گردشگری فراهم می سازد.
منابع و توان مندی های گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی از اولویت های مورد توجه جهت قدرت جذب روستا محسوب می شوند. روستای گردشگری آهو از توابع بخش آشتیان استان مرکزی است که دارای قابلیت ها و توان مندی های ویژه در راستای توسعه گردشگری می باشد.
وجود جاذبه های گردشگری متنوع طبیعی ،تاریخی ،فرهنگی وانسان¬ساخت درسطح شهرستان آشتيان و در سطح خردتر روستاي آهو كه منطقه مورد بحث ما در اين تحقيق است و همچنین فاکتورهای تاثیر گذار مانند عوامل جغرافیایی، اقتصادی، زیرساختی، اجتماعی و .... لزوم استفاده از روش برنامه ریزی جامع نگر را نمایان می سازد. بر همین اساس و در جهت توسعه گردشگری پایدار و اقتصادی در منطقه ، همچنین دستیابی به راهبردهای بلند مدت توسعه جامع نگر، از برنامه ریزی استراتژیک با رویکرد پایداری استفاده گردیده است و در نهایت بر اساس بررسی شرایط موجود و تحلیل این شرایط با استفاده از تکنیک swot اقدام به تدوین راهبردهای بخشی در مقاطع کوتاه، میان و بلند مدت گردیده است.

 

 

200صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع  دارد قیمت 39000 تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال مقاله و پایان نامه گردشگری در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

 

 

 

مقدمه
امروزه تغيير و تحولات مداومي در محيط حاکم بر سازمانها و منطقه توسعه گردشگری شکل مي گيرد، اين موضوع کلیه نقش افرینان را ناگزير مي سازد تا به طور دائم و به شیوه ای هوشمندانه بر رويدادهاي داخلي و خارجي و جریان تغییرات نظارت داشته و بدين ترتيب بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت خود را با تغييرات سازگار نمایند. بنابر این منطقه توسعه گردشگری، بيش از گذشته نيازمند برنامه ريزي استراتژيک و تعاملي کارآ با محيط پيرامون خود مي باشند و آن دسته از مناطقی مي توانند به آينده خود در جذب منابع و عرضه محصول اميدوار باشند که بتوانند بخوبي از اين فرصتهاي نوظهور محيطي بهره گرفته و از تهديدهاي بوجود آمده ناشي از آن پرهيز نمايند.
تغييرات ذکر شده، امروزه به حدي زياد شده که به گفته يکي از صاحبنظران مديريت، رابرت واترمن(در محيط تجارت کنوني) بيش از هر دوره و زمان گذشته تنها چيزي که ثابت و پايدار مانده است همان پديده تغيير مي باشد(ديويد،30:1384). اين موضوع براي منطقه توسعه گردشگری بواسطه تاثير زيادي که از محيط پيرامون خود پذيرا هستند، نيازمند تامل و تعمق بيشتري مي باشد. در اين راستا تنها ابزاري که مي توان از آن استفاده نمود، استراتژي ها هستند. استراتژي ها با در نظر گرفتن شرايط درحال تغيير امکان موفقيت و دستيابي به اهداف بلند مدت را فراهم مي نمايند. کارکرد ديگر استراتژي ها آن است که زمينه ساز توسعه پايدار باشند، رويکردي که امروزه از توجه ويژه اي برخوردار بوده و در پي آن است که ضمن تحقق منافع اقتصادي، اجتماعي ـ فرهنگي و زيست محيطي برای جامعه امروزي، اين منافع را براي آيندگان نيز حفظ نمايد.
واقعیتهای ذکر شده متضمن اين نکته است که منطقه توسعه گردشگری براي سازگاري هر چه بيشتر با محيط متغير پيراموني شان بايد عوامل موثر برتدوين استراتژيهاي توسعه خود را شناسايي نموده و به تدوين استراتژي هايي اثربخش بپردازند. منطقه یا جاذبه ی گردشگری از این امر مستثني نبوده و با تهديدها و فرصتهاي محيطي عديده اي روبرو می باشند. فقدان سياستگذاري استراتژيک دراين عرصه باعث از دست رفتن فرصتهاي محيطي و تشديد نقاط ضعف داخلي مي گردد. لذا بهره گیری از رويكرد برنامه ريزي استراتژيك باعث می شود تا منطقه مفروض بتواند در محيط متغير كنوني از خود در مقابل ساير رقباءمحافظت كرده و به ماموريت هاي اساسي خود در ارائه محصولات گردشگری جامه ی عمل بپوشاند.

 

فهرست مطالب
عنوان......................................................................................................................................................................صفحه
چكيده ‌ب
مقدمه ‌ج
فصل اول:كليات تحقيق 2
1-1- بيان مسأله 2
1-2- اهداف تحقیق 2
1-3- سوالات تحقيق 3
1-4- فرضيات تحقيق 3
1-5- پیشینه تحقیق 3
1-6- روش تحقیق 3
1-6-1- روش جمع آوری اطلاعات 4
1-6-2- ابزار گردآوری اطلاعات : (پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش، جدول و غیره) 4
1-6-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 4
1-7- جامعه آماری و نمونه تحقیق 5
1-8- تنگناها و محدودیت های تحقیق 5
فصل دوم:ادبيات تحقيق 7
2-1-گردشگری 7
2-2- تاريخچه گردشگري 7
2-2-1- عهد باستان 7
2-2-2- قرون وسطی 8
2-2-3- رنسانس 9
2-2-4- انقلاب صنعتی 9
2-2-5- جهانگردی نوین 10
2-3- انواع گردشگري 10
1- گردشگري تندرستی (گردشگري سلامت) 10
2- گردشگري درمانی (گردشگري سلامت) 10
3- گردشگري پزشکی (گردشگري سلامت) 10
4- گردشگري ورزشى 11
5- گردشگري ماجراجویی 11
6- گردشگري کشاورزی 11
7- گردشگري مجازی 11
8- گردشگري زیست محیطی 11
9- گردشگري فروشگاه کتاب 11
10- گردشگري آموزشی 12
11- گردشگري آثار باستانی 12
12- گردشگري تفننی 12
13- گردشگري فراگیر 12
14- گردشگري دائمی 12
15- گردشگري سفری 12
2-4- توسعه پايدار گردشگري 15
2-5- تعریف اوقات فراغت ،تفریح وجهانگردی 22
2-6-ارتباط بین گردشگری واوقات فراغت 23
2-7- گردشگري و اهميت آن 23
2-8-گردشگری و آثار آن 24
2-8-1- آثار اقتصادي جهانگردي 24
2-8-2- آثار اجتماعي و فرهنگي 25
2-8-3- آثار محيطي 26
2-9- اجزاء و عناصر صنعت گردشگري 28
2-10- گردشگر 35
2-11- برنامه ریزی 36
2-12- ويژگي‌هاي برنامه ریزی 37
2-13- انواع برنامه ريزي 37
2-14- رویکرد های برنامه ریزی گردشگری 39
2-15- برنامه ریزی گردشگري 41
2-16- برنامه ریزی استراتژیک 42
2-17- مدل مفهومي برنامه ريزي استراتژيک گردشگري منطقه 43
2-18- مراحل برنامه ريزي استراتژيک 45
2-19- ماتريس برنامه ريزي استراتژيك کمي (QSPM) 57
2-20- روستا 62
2-21- انواع روستا از نظر سكونت گاهي 63
فصل سوم: معرفی منطقه مورد مطالعه 69
3-1- جغرافياي طبيعي 69
3-1-1- موقعیت جغرافیایی و وسعت 69
3-1-2- ناهمواريها 73
3-1-3- اقليم 78
3-1-4- پوشش گیاهی 81
3-1-5- زمين شناسي 84
3-1-6- گونه های جانوری 87
3-1-7- مناطق و نواحي حفاظت شده 87
3-1-8- منابع آب 90
3-1-9- خاك و منابع اراضي 92
3-2- جغرافياي انساني 95
3-2-1- جمعيت 95
3-2-1- 1- ساختار سنی جمعیت 95
3-2-1-2- ترکیب جنسی جمعیت 96
3-2-2- بعد خانوار و نرخ رشد جمعيت 99
3-2-2-1- نرخ رشد جمعيت 99
3-2-2-2- بعد خانوار 101
3-2-3- سواد و آموزش 103
3-2-3-1- تعداد دانش آموزان و كاركنان آموزشي 105
3-2-4- مهاجرت 105
3-2-5- بهداشت و درمان 106
3-3- جغرافياي اقتصادي 107
3-3-1- نیروی انسانی و اشتغال و بیکاری 107
3-3-2- توزيع شاغلان در زيربخش هاي اقتصادي 109
3-3-3- بخش هاي عمده اقتصادي شهرستان 111
3-3-4- كشاورزي 112
3-3-6- صنعت 114
3-3-7- خدمات 116
3-3-7-1- خدمات عمومي در سطح شهر آشتيان 117
3-4- جغرافياي فرهنگي 117
3-4-1- تاريخچه شهرستان آشتيان 117
3-4-2- ویژگی های فرهنگی شهرستان آشتيان 118
3-4-2-1-گویش 120
3-4-2-2- آداب و رسوم 122
3-4-2-3- قوميت و مذهب 123
3-4-2-4- مشاغل سنتي و دستي 123
3-4-2-6- غذاها و خوراك محلي شهرستان آشتيان 128
3-5- جاذبه هاي گردشگري شهرستان آشتيان 129
3-5-1- جاذبه هاي طبيعي 135
3-5-2- جاذبه هاي تاريخي 135
3-5-3- جاذبه هاي مذهبي 136
3-5-4- آثار ثبتي شهرستان آشتيان 136
3-5-5- انواع جاذبههای گردشگری روستاي آهو 139
3-5-5-1- جاذبههای ورزشی و تفریحی، ورزشهای کوهستانی و درهای، تفریحات آبی، ورزشها و بازیهای محلی 144
3-5-5-2- مسیرهای جذاب گردشگری مانند ایل راه ها 146
3-5-5-3- بناهای تاریخی (کاخها و عمارتها ـ قلعهها و برجها، میادین قدیمی، بازارها و سایر بناهای تاریخی) 147
3-5-5-4- اماکن مذهبی و زیارت گاهی (مساجد قدیمی، مقابر و امام زادهها، گورستانهای تاریخی و سایر آثار زیارتی) 149
3-5-6- تاسيسات و تجهيزات گردشگري 153
3-5-6-1- واحدهاي اقامتي 153
3-5-6-2- جاده ها و شبكه ارتباطي 156
3-5-6-3- امكانات حمل و نقل 164
فصل چهارم:تحلیل وضع موجود و برنامه ¬ توسعه گردشگری روستا 168
4-1- تحلیل وضع موجود (امکانات و تنگناها) 168
4-2- اهداف و سیاستهای توسعه گردشگری روستا (استراتژی و طرح راهبردی) 169
4-3- فرآیند مدیریت راهبردی 169
4-4- تدوین چشمانداز، مأموریت، اهداف و راهبردهای کلان روستای گردشگری آهو 170
4-5- مرحله صفر 171
4-5-1-تعیین چشمانداز روستای گردشگری آهو 171
4-5-2- شناسایی مأموریت روستای گردشگری آهو 172
4-5-3- تعیین اهداف 173
4-6- مرحله ورودی 174
4-6-1- تعیین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر تدوین راهبردهای کلان 174
4-6-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) 175
4-6-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) 177
4-7- مرحله مقایسه 178
4-7-1- تشکیل ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعفها (SWOT) 178
4-7-2- تشكيل ماتريس داخلي و خارجي(IE) 181
4-8- مرحله تصمیم گیری 183
4-8-1- ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) 184
4-9- برنامه و طرح های پیشنهادی 188
فصل پنجم : آزمون فرضيات و ارائه پيشنهاد 193
5-1- آزمون فرضیات 193
5-2- برنامه ها و پیشنهادات 201
منابع و مآخذ 204

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول
عنوان......................................................................................................................................................................صفحه
جدول شماره 1 -آثار اقتصادي جهانگردي 25
جدول شماره 2 -آثار فرهنگي ـ اجتماعي گردشگري 26
جدول شماره 3 - آثار محيطي جهانگردي 28
جدول شماره 4- نظام گردشگری از دیدگاه گان 30
جدول شماره5 - مراحل برنامه ريزي استراتژيك 45
جدول شماره6 - ماتريس ارزيابي عوامل خارجي(EFE) 50
جدول شماره 7 - ماتريس ارزيابي عوامل داخلي (IFE) 52
جدول شماره8- ماتريس برنامهريزي استراتژيك کمي (QSPM) انواع استراتژي هاي قابل اجرا 60
جدول شماره 9 -تقسيمات سياسي شهرستان آشتیان 69
جدول شماره 10 - درجه حرارت منطقه مورد مطالعه، سانتيگراد 78
جدول شماره 11 - ميانگين ماهانه رطوبت نسبي هوا در منطقه مورد مطالعه، درصد 79
جدول شماره 12 - ويژگيهاي بارش در منطقه مورد مطالعه، 1385 ـ ميليمتر 80
جدول شماره 13 - برخي از گونه‌هاي همراه در تيپ اصلي گروه Astragalus و زير تيپ‌هاي آن 82
جدول شماره 14 - توزیع جمعیت در گروه های عمده سنی شهرستان آشتيان 1385 95
جدول شماره 15 - ترکیب سنی به تفکیک نقاط شهری و روستایی شهرستان آشتيان 1385 96
جدول شماره 16 - نسبت جنسی جمعیت بر حسب نقاط شهری و روستایی آشتيان 1385 97
جدول شماره 17 - .ساختار جنسی جمعیت دهستان گرکان 98
جدول شماره 18 - تعداد و نرخ رشد جمعیت شهرستان آشتيان85 -1365 100
جدول شماره 19 - تعداد و بعد خانوار شهرستان آشتيان 1385 101
جدول شماره 20 - بعد خانوار دهستان گرکان 102
جدول شماره 21 - جمعيت و باسوادان 6 ساله و بيشتر شهرستان آشتيان 1385 103
جدول شماره 22 - بررسی میزان با سوادی در دهستان گركان 104
جدول شماره 23 - تعداد دانش آموزان ، کارکنان ، آموزشگاه و کلاس به تفکیک مقاطع تحصیلی شهرستان آشتيان 1385 105
جدول شماره 24 - مهاجران وارد شده طي 10سال گذشته برحسب جنس ، علت مهاجرت به روستاهای شهرستان آشتيان 105
جدول شماره 25 - تعداد مؤسسات درماني فعال و تخت‌هاي موجود در آنها بر حسب وضعيت حقوقي -1387 106
جدول شماره 26 - وضعيت برخورداري از پزشك، آزمايشگاه، داروخانه و مركز پرتونگاري در استان مرکزی و شهرستان آشتیان -1387 106
جدول شماره 27- مراكز بهداشتي ـ درماني در استان مرکزی و شهرستان آشتیان-1387 107
جدول شماره 28 - توزیع جمعیت فعال و غیر فعال در بخش اقتصادی شهرستان آشتيان سال1385 107
جدول شماره 29 - توزیع شاغلان 10 ساله و بیشتر بر حسب گروه های عمده فعالیت شهرستان آشتيان (درصد) 1385 110
جدول شماره 30 - سهم اشتغال بخش های عمده اقتصادی شهرستان آشتيان 1385 111
جدول شماره 31 - بهره برداري هاي كشاورزي سرشماري شده بر حسب نوع بهره بردار:1382 112
جدول شماره 32 - بهره برداري هاي كشاورزي بر حسب نوع فعاليت : 1382 113
جدول شماره 33 - مساحت اراضی کشاورزی بهره برداری های با زمین برحسب وسعت 1382 113
جدول شماره 34 - تعداد بهره برداري و دام شهرستان آشتيان :1382 114
جدول شماره 35 - تعداد كارگاه هاي صنعتي دارای 10 نفر کارکن و بیشتر بر حسب وضع مالكيت ، طبقات كاركن 1385 115
جدول شماره 36 - تعداد كارگاه هاي صنعتي خصوصی دارای 10 نفر کارکن و بیشتر بر حسب وضع مالكيت ، طبقات كاركن 1386 115
جدول شماره 37 - تعداد كارگاه هاي صنعتي عمومی دارای 10 نفر کارکن و بیشتر بر حسب وضع مالكيت ، طبقات كاركن 1386 116
جدول شماره 38 - مشخصات واحدهاي خدماتي و تعداد شاغلين آنها در شهرستان آشتيان 1385 116
جدول شماره 39 - خدمات عمومي شهر آشتيان 1385 117
جدول شماره 40 - تقسیم بندی جاذبه های گردشگری 134
جدول شماره 41- ليست جاذبه هاي طبيعي شهرستان آشتيان 135
جدول شماره 42- ليست جاذبه هاي تاريخي شهرستان آشتيان 135
جدول شماره 43- ليست جاذبه هاي مذهبي شهرستان آشتيان 136
جدول شماره 44 - پروفایل جاذبه ها و منابع گردشگری روستای آهو بخش آشتیان استان مرکزی 152
جدول شماره 45 - ليست هتل هاي استان مركزي 153
جدول شماره 46 - تأسیسات اقامتی برحسب درجه 153
جدول شماره 47 - تعداد اتاق های تأسیسات اقامتی برحسب درجه 154
جدول شماره 48 - تعداد تخت تأسیسات اقامتی برحسب درجه 154
جدول شماره 49 - تعداد مسافرخانه برحسب درجه (مهمانپذیر) 154
جدول شماره 50 - تعداد اتاق مسافرخانه برحسب درجه 154
جدول شماره 51 - تعداد اقامت گاه های عمومی و کارگاه های صرف غذا و نوشیدنی برحسب نوع فعالیت و طبقات کارکن- 1385 155
جدول شماره 52 - تعداد اقامت گاه های عمومی و کارگاه های صرف غذا و نوشیدنی در نقاط شهری و روستایی- 1385 155
جدول شماره 53 - تعداد اقامت گاه های عمومی و کارگاه های صرف غذا و نوشیدنی برحسب طبقات کارکن 156
جدول شماره 54 - راه های تحت حوزه استحفاظی اداره کل راه و ترابری استان مرکزی 157
جدول شماره 55 - طول راه های روستایی استان مرکزی وشهرستان آشتیان به تفکیک آسفالت ، شوسه و خاکی 1387 158
جدول شماره 56 - طول انواع خطوط و تعداد ايست گاه هاي راه آهن( كيلومتر) 158
جدول شماره 57 - تعداد پرواز و مسافر و بار پروازهای داخلي استان مرکزی-1387 158
جدول شماره 58 - تعداد تلفن های شهرستان و استان سال 1387 162
جدول شماره 59 - تعداد واحدهای پستی مورد بهربرداری 163
جدول شماره 60 - آمار مراسلات پستی استان در بخش های مختلف سال 1387 164
جدول شماره 61 - آمار مراسلات پستي شهرستان در بخش هاي مختلف سال 1387 164
جدول شماره 62 - تعداد سفر و مسافر جابه جا شده درون استانی و برون استانی از طريق پايانه هاي مسافربري توسط انواع وسايل نقليه عمومي مسافري جاده اي سال 1385 165
جدول شماره 63 - مسافر و بار خالص حمل شده از ایستگاه های راه آهن استان 165
جدول شماره 64 - تعداد تونل ها ، پل ها و راهدارخانه های مسیر راه های استان را در سال 1387 165
جدول شماره 65 - تعداد وسایل نقلیه عمومی درون شهری را بر حسب نوع در سال 1387 166
جدول شماره 66 - مشخصات عومی شرکت های تعاونی حمل ونقل فعال در سال 1387 166
جدول شماره 67 - نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش روی روستای گردشگری آهو 168
جدول شماره 68 - مراحل برنامهریزی راهبردی 170
جدول شماره 69 - ماتریس ارزیابی عوامل خارجی حاکم بر منطقه (EFE) 176
جدول شماره 70 - ماتریس ارزیابی عوامل داخلی حاکم بر منطقه (IFE) 177
جدول شماره 71 - ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف (SWOT) 180
جدول شماره 72 - ماتريس برنامهريزي راهبردی کمي (QSPM) 185
جدول شماره 73 - ارزیابی وضعیت موجود سیستم گردشگری روستای آهو 189
جدول شماره 74 - نتایج حاصل از ارزیابی وضعیت موجود سیستم گردشگری روستای آهو 189
جدول شماره 75 - مراحل برنامه ريزي راهبردی 193
جدول شماره 76 - ماتریس ارزیابی عوامل خارجی حاکم بر منطقه (EFE) 195
جدول شماره 77 - ماتریس ارزیابی عوامل داخلی حاکم بر منطقه (IFE) 196
جدول شماره 78 - ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف (SWOT) 198
جدول شماره 79 - ارزیابی وضعیت موجود سیستم گردشگری روستای آهو 201
جدول شماره 80 - نتایج حاصل از ارزیابی وضعیت موجود سیستم گردشگری روستای آهو 202

 

 

فهرست نمودارها
عنوان......................................................................................................................................................................صفحه
شکل شماره 1- اصول پایداری 18
شکل شماره 2- ساختار نظریه پایداری : برقراری توازن میان ابعاد اصلی برنامه ریزی توسعه 19
شکل شماره 3- ساختار نظریه پایداری 20
شکل شماره 4- ابعاد ساختاری توسعه پایدار 20
شكل شماره 5- بازار گردشگری داخلی و بین المللی 29
شكل شماره 6 - سيستم گردشگري از ديدگاه گان 30
شكل شماره 7- سيستم گردشگري از دیدگاه رای 31
شكل شماره 8- اجزاء مقصد گردشگری اجزاء مقصد گردشگري 32
شكل شماره 9- عناصر سیستم گردشگری 33
شكل شماره 10- اجزاي سيستم گردشگري 34
شكل شماره 11 - الگوي جامع مديريت استراتژيك 43
شكل شماره 12 - تغییرات ماهیانه دما در منطقه مورد مطالعه، سانتيگراد 79
شكل شماره 13 - ميانگين ماهانه رطوبت نسبي هوا 80
شكل شماره 14 - تغییرات ماهیانه بارش در منطقه مورد مطالعه، میلیمتر 81
شكل شماره 15 - توزیع سنی جمعیت به تفکیک گروههای عمده سنی شهرستان آشتيان 1385 95
شكل شماره 16 - نسبت جنسي جمعيت شهرستان آشتيان به تفكيك نقاط شهري و روستايي 97
شكل شماره 17 - ساختار جنسی جمعیت دهستان گرکان 99
شكل شماره 18 - نرخ رشد جمعیت شهرستان آشتيان 85-1365 100
شكل شماره 19 - بعد خانوار دهستان گرکان 102
شكل شماره 20- درصد با سوادی در دهستان گرکان 104
شكل شماره 21 - توزیع جمعیت فعال و غیر فعال شهرستان آشتيان ( به درصد ) 1385 108
شكل شماره 22 - توزیع جمعیت شاغل و بیکار شهرستان آشتيان ( به درصد) 1385 108
شكل شماره 23 - درصد توزیع شاغلان 10 ساله و بیشتر بر حسب گروه های عمده فعالیت شهرستان آشتيان 1385 111
شكل شماره 24 - سهم اشتغال بخش های عمده اقتصادی شهرستان آشتيان 1385 112
شكل شماره 25 - تقسیم بندی جاذبه ها 133
شكل شماره 26 - الگوی جامع برنامهریزی راهبردی 170
شكل شماره 27 - ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی (IE) روستای گردشگری آهو 183
شكل شماره 28 - ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی (IE) روستای گردشگری آهو 199

 

 

 

 

 

 


فهرست تصاویر
عنوان......................................................................................................................................................................صفحه
شکل شماره 1 - چشم اندازه های بکر طبیعی 142
شکل شماره 2 - کوچه باغ های زیبای روستای آهو 142
شکل شماره 3 - باغ های قدیمی روستای آهو 143
شکل شماره 4 - درختان و پوشش گیاهی روستای آهو 143
شكل شماره 5 - خانه ویلایی وزیر شاهنده در روستای آهو 148
شكل شماره 7 - گنبد امامزاده بي بي شهربانو 149
شكل شماره 8 - نماي بيروني امامزاده عبدالله 150
شكل شماره 9 - بي بي شهربانو و امامزاده عبدالله 150

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نقشه ها
عنوان......................................................................................................................................................................صفحه
شكل شماره 1 - موقعيت شهرستان آشتيان و روستاي آهو در كشور 70
شكل شماره 2 - موقعيت روستاي آهو در شهرستان آشتيان و استان مركزي 71
شكل شماره 3- موقعيت روستاي آهو در بين سكونتگاه هاي مجاور 72
شكل شماره 4 - سطوح ارتفاعي محوده روستاي آهو 75
شكل شماره 5 - طبقات شيب محدوده روستاي آهو 76
شكل شماره 6 - جهات شيب محدوده روستاي آهو 77
شكل شماره 7 - پوشش گياهي محدوده روستاي آهو 83
شكل شماره 8 - واحدهاي زمين شناسي محدوده روستاي آهو 86
شكل شماره 9 - موقعيت روستاي آهو نسبت به مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست 89
شكل شماره 10 - هيدرولوژي محدوده روستاي گردشگري آهو 91
شكل شماره 11 - منابع اراضي روستاي آهو 94

 

 

 

 

.....................

 

 

فصل اول:كليات تحقيق
1-1- بيان مسأله
گردشگري يکي از بزرگترين صنايع اقتصادي دنيا بشمار ميرود. اين صنعت12% از توليد ناخالص داخلي(GDP) جهان و 7% از مشاغل دنيا را ايجاد نموده است. تعداد گردشگران دنيا در سال2006، 860 ميليون نفر بوده است که انتظار مي رود اين تعداد در سال 2020 به 6/1ميليارد نفر برسد و بیش از 2 تریلیون دلار خرج خواهند کرد. ( شاهد ، 1389 ، ص 5 ) در حالي که درآمد جهاني جهانگردي همه ساله بالغ بر صدها ميليارد دلار است، ايران در زمره با استعدادترين کشورها قرار دارد و از نظر جاذبه های گردشگری جزء 10 کشور برتر دنیا محسوب می شود، متاسفانه سهم بسیار ناچیزی از این صنعت را به خود اختصاص داده است و با وجود جاذبه هاي فراوان تاريخي و فرهنگي از اين سفره گسترده تنها چند صد هزار دلار بهره مي جويد. ( شاهد ، 1389 ، ص 7 )
منابع و توان مندی های گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی از اولویت های مورد توجه جهت قدرت جذب روستا محسوب می شوند. روستای گردشگری آهو از توابع بخش آشتیان استان مرکزی است که دارای قابلیت ها و توان مندی های ویژه در راستای توسعه گردشگری می باشد.
لذا در تحقيق حاضر با استفاده از تكنيك هاي برنامه ريزي استراتژيك به شناسايي توان مندي هاي گردشگري روستاي آهو پرداخته و در نهايت با توجه به نقاط قوت و ضعف اين روستا به ارائه راهبردهاي مديريتي جهت توسعه همه جانبه اين روستا و نيز معرفي اين منطقه در غالب يك منطقه گردشگري و اكوتوريستي براي گردشگران داخلي و خارجي مي پردازيم .

1-2- اهداف تحقیق
هدف در برنامه‌ريزي، نهايتي است که برنامه‌ريزي به سو و سمت آن جهت گرفته و منظوري است که براي آن سيستم برنامه‌ريزي سازمان يافته است. در تدوين اهداف آنچه که بايد قبل از هر چيزي انجام شود، تجزيه و تحليل محيط داخلي و خارجي منطقه¬اي است که توسعه گردشگري آن مدنظر مي باشد. اين تجزيه و تحليل موجب مي شود که اهداف به صورت واقع گرايانه تدوين شده و قابليت دست يابي آنها امکان¬پذير باشد. نکته ديگري که بايد در تدوين اهداف گردشگري يک مقصد به آن توجه داشت اين است که هدف هاي تعيين شده بايد اهداف طرح هاي فرادست خود را در خود منعکس نموده و آنها را تقويت نمايند.
به طور کلي اهداف زير را مي توان براي این تحقیق در نظر گرفت:
• شناسايي توان مندي هاي گردشگري داراي توجيه اقتصادي، اجتماعي_فرهنگي و زيست محيطي و تبيين راهبردهايي جهت به فعاليت درآوردن آنها
• شناسايي مزيت هاي نسبي و رقابتي منطقه مورد نظر و بهره گیري از آنها در جهت توسعه اين منطقه
• نياز سنجي خدمات گردشگري مورد نياز گردشگران بالقوه و کنوني، پيش بيني و استقرار اين واحدها
• دست يابي به توسعه پايدار در فعاليت هاي اقتصادي گردشگري و كمك به افزايش ماندگاري گردشگران از طريق توسعه زيرساخت هاي لازم

1-3- سوالات تحقيق
• آيا انجام برنامه ريزي راهبردي به توسعه فرصت هاي محيطي روستاي آهو و به فعل درآوردن اين فرصتها كمك مي كند؟

1-4- فرضيات تحقيق
• به نظر مي رسد توسعه زيرساخت هاي گردشگري در جذب گردشگران نقش موثري داشته است.
• به نظر مي رسد فقدان برنامه ريزي راهبردي و استراتژيك باعث از بين رفتن فرصت هاي محيطي بالقوه در روستاي گردشگري آهو شده است .

1-5- پیشینه تحقیق
تا كنون تحقيقي در خصوص اين موضوع در كشور انجام نگرفته است .

1-6- روش تحقیق
در راستای تبیین وضعیت موجود استدلال فرضیه ها و ارائه الگوی مناسب و معنی دار برای توسعه بهينه منطقه مورد بررسی سه روش توصیفی - تحلیلی - ترکیبی در یک کلیت منطقی در چارچوب فرآیند تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد .
در وضعیت توصیفی وضعیت موجود منطقه و هرآنچه که هست تبیین و ارزیابی می شود . سپس در مرحله رد یا اثبات فرضیات از روش تحلیلی استفاده می کنیم . در این روش هدف تجزیه و تحلیل برنامه هاي توسعه اي ( اجزاء و عناصر ) برای کشف وجوه مختلف ساختاری –کارکردی ومکانی–فضایی آنهاست.
در مرحله آخر با استفاده از روش ترکیبی ، وجوه شناخته شده در یک کلیت واحد قرار می گیرد و به كشف واقعيات توسعه مي انجامد.

1-6-1- روش جمع آوری اطلاعات
الف )روش کتابخانه ای
در این روش منابع اطلاعاتی مورد نیاز از جمله کتب ، مقالات ، آمار و نقشه ها از کتابخانه ها و سازمان ها و ارگان های مربوط و مراکز اطلاع رسانی جمع آوری می شود.
ب )روش میدانی
با توجه به عدم دست رسی به بعضی اطلاعات و هم چنین لزوم مقایسه کردن بعضی از اطلاعات ، حضور در منطقه مورد بررسی و انجام مشاهدات و ادراکات عینی واقعیات و برداشت های حضوری ضرورت پیدا می کند.

1-6-2- ابزار گردآوری اطلاعات : (پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش، جدول و غیره)
پرسشنامه
مصاحبه
فیش

1-6-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در تحلیل و تفسیر اطلاعات گردآوری شده در محدوده مورد مطالعه از روش های آماری و نرم افزارهای جغرافیایی نظير نرم افزار سيستم اطلاعات جغرافيايي ( Gis )، نرم افزارهاي تحليل آماري نظير Excel ، نرم افزارهاي طراحي نظير Photoshop،Auto CADاستفاده و سعی شده است که با استفاده از تركيب روش های مرسوم برنامه ريزي راهبردي نظير تحلیل اکولوژیکی ، SWOT ، QSPM و ... برای تبیین مساله استفاده شود و رابطه انسان و محیط در ناحیه به طور پایدار مورد مطالعه قرار گیرد.

1-7- جامعه آماری و نمونه تحقیق
جامعه آماری عبارتست : از مجموعه کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی در مورد گردآورنده کامل واحدها ، که می خواهیم استنباط هایی راجع به آن انجام دهیم . در این تحقیق کلیه مشاهدات و اطلاعات به صورت کیفی بوده از طریق تشکیل تیم دلفی گردآوری شده است .

1-8- تنگناها و محدودیت های تحقیق
• کمبود یا نبود منابع و مآخذ در زمینه برنامه ریزی استراتژیک در کتاب خانه ها و مراکز علمی و هم چنین فقدان آمار و اطلاعات دقیق و کامل از تعداد گردشگران ورودی به منطقه
• عدم همکاری وهماهنگی میان ادارات و نهادهای ذی ربط و سازمان های مرتبط در خصوص ارائه آمار و اطلاعات
• عدم آمار و اطلاعات دقیق در رابطه با کسب درآمد از طریق توسعه گردشگری در منطقه
• مشکلات زمانی به دلیل محدودیت وقت جهت کسب آمار و اطلاعات
• گسترش موضوع با توجه به اهمیت آن که همکاری رشته های گوناگون را می طلبد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فصل دوم
ادبيات تحقيق

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:ادبيات تحقيق
2-1-گردشگری
واژه ((توریسم ))از دوبخش ترکیب یافته است :((تور)) به معنای سفر ،گشت،مسافرت، سیاحت، و((ایسم)) ،پسوندی که اشاره به مکتب یا اندیشه ای فلسفی ،مذهبی ، سیاسی ،ادبی وغیره دارد. بنابراین توریسم یعنی مکتبی که پایه فکری آن سیاحت وگردشگری است.
ریشه یونانی این واژه ((توریست)) است که از یونان به اسپانیا ، سپس به فرانسه واز آنجا به انگلیس واردشده است. در قرن 14میلادی ، tour به معنای ((نوبت)) یا ((دوره خدمت)) در قرن 15به معنای ((حرکت دورانی)) ودرقرن17 به معنای ((مسافرت کردن به اطراف )) به کارمی رفت ودرقرن 18و19 کلمات ((توریسم))و((توریست)) از آن گرفته شد. توریسم نه تنها درزبان های فرانسوی وانگلیسی ،بلکه در اکثر زبان های زنده دنیا بااندکی اختلاف درتلفظ ،مفهومی مشترک دارد. در زبان فرانسه تور علاوه بر ((نوبت)) ،به مفهوم ((حرکت)) ،((مسافرت)) و((گردش))نیزمی باشد، خواه این گردش به دور دنیاویاحرکت به دور محوری باشد. (شاهد ،‌1388،ص 9)
درفرهنگ لغات فارسی ، گردشگری راچنین تعریف کرده اند: در اقطارعالم سفرکردن وشناخت،مسافرت برای تفریح وسرگرمی،سفری که در آن مسافربه مقصدی می رودوسپس به محل سکونت خود بازمی گردد.
بورکات ومرلیک در سال 1981 گردشگری راسفری موقتی وکوتاه معرفی می کنند که درآن گردشگر برای سیروسیاحت به منطقه ای خارج از محل سکونت وکار خود می رود.
سازمان جهانی گردشگری تعریف جامعی را از گردشگری ارائه داده است که بسیاری از محققان وصاحب نظران آن را به رسمیت شناخته اند. سازمان مذکور گردشگری رااینگونه تعریف کرده است: ((تمام مسافرت هایی که منجر به اقامت حداقل یک شبه درمقصد شود، امامدت زمان دوربودن از منزل نباید بیش از یک سال باشد)) . ( رضوانی ، 1374، ص 97)


2-2- تاريخچه گردشگري
2-2-1- عهد باستان
مردم تمدن های ما قبل تاریخ با اهداف مختلفی از جمله غذا ، آب و هوا ، دوری از خطر و یا بلایای طبیعی اقدام به مسافرت می کردند . با گذشت زمان و کسب فنون و دانش های مختلف ، مردم اندک اندک تمایل به یکجا نشینی پیدا کردند و از این به بعد بیشتر با انگیزه ی تجارت و معامله مسافرت می کرد . اولین امپراطوری های عهد باستان در آفریقا و آسیا و خاورمیانه ایجاد شدند . به وجود آمدن زیر بناهای اقتصادی موجب به وجود آمدن جاده ها ومسیر ها شد ، در این دوران حاکمان ماموران خود را به منظور سر کشی به درگیری ها و گرفتن مالیات به نقاط دیگر روانه می کرد . برای اولین بار در مصر بود که خاندان سلطنتی برای تفریح از این جاده ها و مسیر ها عبور کردند و این امر موجب گسترش جاده ها و به وجود آمدن کاروانسراها شد ، بعد ها با به قدرت رسیدن امپراطوری آسوری ها این مسافرت ها با شدت بیشتری همراه بود و پس شکست دادن امپراطوری آسوری به وسیله ی ایران ، موجب به وجود آمدن مسیر هایی طولانی شد و حتی ایرانی ها کالسکه هایی برای حمل مسافر ساختند و در مسیرها علامت هایی برای شناسایی مسیر برای مسافران ایجاد شد . یونانیان از دو جهت توانستند نقش مؤثری در جهانگردی ایفا کنند ، یک ، با ضرب سکه كه دیگر مسافران مجبور نبودند برای خرید کالا معاوضه کنند و با خود از مبدا حرکت کالا حمل کنند ، دو ، با گسترش زبان یونانی، دیگر بیشتر مردم مشکل زبان نداشتند و به راحتی قادر به برقراری ارتباط بودند . در آن زمان سفر به یونان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود که بیشتر سفرها هم به وسیله کشتی و از طریق دریا انجام می شد . رومیان برای استفاده از هوای آفتابی به مصر می رفتند و مردم مصر هم برای دیدن باران و استفاده از هوای خنک به روم می رفتند . فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود در ۱۷۰ میلادی،کتاب ده جلدی با نام راهنمای یونان منتشر کرد تا مسافران به ویژه رومی ها را راهنمایی کند ولی رومیان برعکس به مصر سفر می کردند . در گذشته هم جهانگردان مانند جهانگردان امروزی میل زیادی به خرید اجناس داشتند و مسئله ی پنهان کردن کالاهایی که از گمرک وارد کشور می شد امری عادی بود . که این وضع هنوز هم ادامه دارد ، زیرا در آن زمان ۲۵ درصد واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط می گردید .(فيروزيان ، 1388، ص 18)

2-2-2- قرون وسطی
تجارت و مسافرت در قرون وسطی ( دوره ی پنجم تا چهاردهم میلادی ) رونق کمتری داشت ، به طوری که جاده ها از بین رفته بودند و سفر بسیار خطرناک بود و سفر هایی هم که انجام می شد بیشتر به قصد دیدن کلیساها صورت می گرفت . در قرن چهاردهم بیشتر مسافرت ها به قصد زیارت صورت می گرفت .در نیمه ی دوم سده ی سیزدهم میلادی ، مارکوپولو مسیری از اروپا به آسیا تعیین کرد . او در چین ، پی به یک سیستم جاده ای بسیار عالی ، که برای اولین بار در زمان سلطنت خانواده چو ساخته شده بود ، برد . مارکوپولو کتاب خود را بر مبنای این سفر نوشت و این کتاب نخستین منبع اطلاعاتی غرب درباره ی زندگی شرق در آن دوران قرار گرفت . (فيروزيان ، 1388، ص 18)

2-2-3- رنسانس
نخستین مسافرت کاروانی مربوط به کاروانی است که در سده ی پانزدهم از ونیز به بیت المقدس می رفت . از سده ی چهاردهم تا هفدهم بیشتر مسافرت ها با هدف کسب دانش و تجربه آموزی انجام می شد . در انگلستان ملکه الیزابت اول برای تربیت و پرورش نمایندگان خارجی مسافرت هایی را برای آنها فراهم کرد و دانشگاه هایی مانند آکسفورد و کمبریج در انگلستان و سالامانکا در اسپانیا به همراه بورس تحصیلی برای دانشجویان ایجاد نمود و جواز مسافرت دو تا سه سال بود و در این دوره برای اولین بار از کاغذ هایی مانند چک پول های امروزی استفاده شد . کاروان های مسافرتی دوره ی الیزابت پس از چندی ، دارای ساختار و سازمان منظمی گردیدند و آن را « گراند تور » نامیدند . این کاروان ها کار خود را در نیمه ی سده ی هفده شروع کردند و تا نیمه ی سده ی نوزده پابرجا بودند . (فيروزيان ، 1388، ص 19)

2-2-4- انقلاب صنعتی
انقلاب صنعتی که از سال ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ ادامه یافت ، پایه و اساس گردش های دسته جمعی را ، که امروز ما با آن آشنا هستیم ، به وجود آورد . در این دوره با گسترش صنعت و توسعه ی فناوری ، موجب به وجود آمدن کارخانه های بسیاری شد و از آنجا که این کارخانه ها به نیروی کار احتیاج داشتند بسیاری از مردم از روستا ها به سوی شهر ها آمدند ، این امر موجب رشد درآمد کارگران و در نتیجه رفتن آنها به سفر در ایام بیکاری شد . ابتدا مسافرت ها یک روزه بود چون هنوز مردم از درآمد کافی برخوردار نبودند و روز های کاری هفته پنج روز نشده بود . با این روندی که به وجود آمده بود ، دیگر مسافرت به افراد مرفه اجتماع تعلق نداشت و مردم متوسط...............................

 

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , 39000 تومان

 

 

قیمت قبلی : 420000 ریال

قیمت جدید : 39000 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب





0 نظر
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *


تماس با ما
کد تماس با ما