مشاهده / بستن موضوعات

بررسی نقش آژانس‌های خدمات مسافرتی در توسعه توريسم شهرستان بندر انزلی

1574 بازدید

صنعت گردشگري يكي از بزرگ‌ترين و پربازده‌ترين فعالیت‌هاي اقتصادي در دنيا است كه بالاترين ارزش افزوده را ايجاد مي‌كند و به طور مستقيم و غيرمستقيم ساير فعالیت‌هاي اقتصادي و فرهنگي را تحت تأثير قرار مي‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد.
تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی تحلیلی می‌باشد. اطلاعات و داده‌های مورد نیاز با استفاده از روش‌های اسنادی و مشاهدات میدانی و مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری شده است و با استفاده از روش‌های آماری و بهره‌گیری از نرم‌افزارExcel و SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف تحقیق بررسی نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان انزلی است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که برخورداري از موقعيت ممتاز طبيعي(تالاب و ساحل دريا)، بهره‌مندي از تالاب با انواع پوشش گياهي، جانوري، جزاير متعدد و امكان بهره‌برداري از طبيعت و حيات وحش آن براي اجراي تورهاي علمي، گردشگري و شكار، وجود چهار منطقه ويژه به عنوان زيستگاه‌هاي طبيعي و حفاظت شده در شهرستان، وجود زيستگاه‌هاي بومي در سرتاسر تالاب انزلي، اراضي حاشيه تالاب و كرانه‌هاي درياي خزر و همچنين زيستگاه ويژه قرقاول(جزيره قلم‌گوده)، و همچنين وجود آداب و سنن، صنايع دستي و وجود بازارهاي محلي، هفتگي و دائمي براي مبادله محصولات و فرهنگ‌ها از پتانسیل‌های گردشگری بندر انزلی به شمار می‌آیند. غني‌كردن زيرساخت‌ها و حمايت و تقويت مراكز خدمات توريستي، همينطور آژانس‌هاي مسافرتي از طريق توسعه فعالیت‌هاي گردشگري و در نهايت، توسعه و تجهيز اين منطقه به عنوان عرضه‌كننده‌ی خدمات جهانگردي نیز پیامدهای ایده‌آلی را می‌تواند به دنبال داشته باشد و می‌تواند منجر به توسعه گردشگری شود و این محدوده را به یکی از خط‌های مهم گردشگری در شمال کشور تبدیل کند. آن‌چه مهم بنظر می‌رسد این است که به همان اندازه که آژانس‌ها برای توسعه گردشگری فعالیت می‌کنند، لازم است تا زیرساخت‌های بخش گردشگری نیز بهبود یابد.

واژگان كليدي: توريسم،آژانس‌هاي خدمات مسافرتي، توسعه توريسم، شهرستان بندر انزلي

 

145صفحه فایل ورد (Word) فونت 14 منابع  دارد قیمت 36000 تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال مقاله و پایان نامه گردشگری در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

از ساعت 11 الی 19 روزهای کاری02166479693

مقدمه:
گیلان سرزمینی است که در آن همه چیز نشان از حیات دارد. طبیعت همیشه زنده با جنگل‌های سوزنی‌برگ و ششماد، باران و برنج، ساحل و جلگه، کوهپایه و کوهستان که هریک به عنوان سمبلی از مظاهر طبیعت کنار یکدیگر جمع شده‌اند و مجموعه به هم‌پیوسته‌ای از آمیزه‌های طبیعی را بوجود آورده‌اند.
تنها طبیعت نیست که زیباست، بخش دیگر زیبایی‌های گیلان در نظمی است که انسان به طبیعت می‌بخشد. مرزبندی برنجزارها، ردیف‌کاری بوته‌های چای، دسته‌بندی ساقه‌های برنج، پوشش سفالین و گالی، مجموعه دیدنی‌های گیلان از همبستگی میان انسان و طبیعت است. تقریباً در گیلان جایی را نمی‌یابید که برای یک مسافر خالی از جذابیت باشد. شهرستان بندر انزلی با دارابودن اقلیم، خاک، پوشش گیاهی، کوهستان، تالاب‌ها، همیشه مقصد خوبی برای مسافرین بومی استان و غیربومی می‌باشد. در کنار جاذبه‌های یک منطقه، آژانس‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه توریسم ایفا می‌کنند این پایان‌نامه در نظر دارد تا به بررسی نقش آژانس‌ها در توسعه توریسم بپردازد. به همین جهت در پنج فصل به ترتیب زیر تقسیم شده است:
فصل اول: کلیات تحقیق که شامل بیان مسأله، اهداف تحقیق، فرضیه تحقیق، روش کار، سوابق تحقیق.
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق می‌باشد.
فصل سوم: به ویژگی‌های جغرافیایی، شهرستان پرداخته شده است.
فصل چهارم: به یافته‌های تحقیق پرداخته شده است.
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها بوده و در نهایت منابع و مآخذ و پیوست می‌باشد.

 

 

 


«فهرست مطالب»
عنوان صفحه

چکیده ج
مقدمه د
فصل اول. کلیات تحقیق 1
1-1- بیان مسأله 2
1-2- اهمیت و ضرورت 3
1-3- اهداف تحقيق 4
1-4- فرضيه های تحقیق 4
1-5- سؤال‌های تحقیق 4
1-6- تعاريف واژه ها و مفاهيم 4
فصل دوم. ادبیات تحقیق 6
2-1- پيشينه تحقيق 7
2-2- گردشگری 9
2-2-1- گردشگری از نظر لغوی 9
2-2-2- واژه توریسم 9
2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری 10
2-3-1- گردشگری 10
2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی) 11
2-3-3- گردشگری خارجی(یا بین‌المللی) 11
2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی 11
2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی 11
2-4- فواید گردشگری 11
2-4-1- فرهنگی و اجتماعی 11
2-4-2- اقتصادی 12
2-5- گردشگری در جهان 12
2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان 12
2-6- گردشگری در جهان 13
2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان 13
2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی 14
2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس 15
2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن 15
2-6-5- گردشگری در ایران 16
2-6-6- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب 16
2-7- روند شکل‌گیری گردشگری در گیلان 18
2-8- رابطه‌ی جغرافیا و فعالیت‌های گردشگری 18
2-9- اشکال عمده توریسم 19
2-10- انواع توریسم 19
2-11- مفهوم توسعه 20
2-12- تئوری قطب رشد 20
2-13- توسعه پایدار 21
2-14-تاريخچه سيستم توزيع محصولات و خدمات گردشگرى 22
2-15- تاريخچه شركت‌هاى خدمات مسافرتى در ايران 23
2-16- فدارسيون بين‌المللى اتحاديه آژانس‌هاى مسافرتى(UFTAA) 24
2-17- سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى ميراث فرهنگى و گردشگرى 25
2-18- انواع فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى 25
2-18-1- فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز 25
2-18-2- فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى 26
2-18-3- فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعاليت 28
2-18-4- كارگزاران مسافرتى(آژانس‌ها يا سفرگذارى‌ها) 29
2-19- ساختار شركت‌هاى خدمات مسافرتى 29
2-19-1- واحد فروش و بازاريابى 29
2-19-2- واحد عمليات 30
2-19-3- واحد ذخيره‌ی جا 30
2-19-4- واحد ادارى و اجرايى 30
2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى 30
2-19- كاركنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى 31
2-19-1- مديرعامل 31
2-19-2- مدير فنى 31
2-19-3- مدير تور 32
2-20- تور و اجزاى آن 32
2-21- راهنماي تور 34
2-22- اهميت راهنمايان در تورهاى گردشگرى 34
2-23- مسئوليت‌ها و وظايف راهنما 34
2-24- فرايند اجراى تور 35
2-25- انواع سفرهاى گروهى كه در داخل كشور برگزار مى‌شود 36
2-25-1- سفرهاى طبيعت‌گرا 36
2-25-2- طبيعت‌گردى و راهنماى كوير 37
2-26- دستورالعمل‌هاى ويژه برگزاركنندگان تور طبيعت 38
فصل سوم. روش اجرای تحقیق 40
3-1- روش تحقيق و مراحل آن 41
3-2- مراحل تحقیق 41
3-2-1- مرحله جمع‌آوری تحقیق 41
3-2-2- مرحله سازماندهی و طبقه‌بندی تحقیق 41
3-2-3- روش تجزيه و تحليل اطلاعات 41
3-2-4- جامعه آماری و حجم نمونه 41
3-3- مواد 42
3-4- موقعيت جغرافيايي شهرستان بندر انزلي 43
3-5- نامواژه انزلي 46
3-6- ساختار كالبدي شهرستان بندر انزلي 46
3-7- زمين‌شناسى بندر انزلى 47
3-8- توپوگرافى 48
3-9- اقلیم 50
3-9-1- بررسی ایستگاه هواشناسی ناحیه مورد مطالعه 50
3-10- منابع آب 58
3-11- پوشش گياهى و جانورى 60
3-12- رابطه ويژگي‌هاي طبيعي با قابليت‌هاي گردشگري 61
3-13- ويژگي‌هاي اجتماعي جمعيتي 63
3-13-1- ساختار جنسي و سني جمعيت 63
3-13-2- تعداد، توزيع و تحولات خانوار و جمعيت 63
3-14- ويژگي‌هاي اقتصادي 64
3-14-1- فعاليت و اشتغال 64
3-14-2- صنعت گردشگري 65
3-15- جاذبه‌هاى گردشگرى شهرستان بندر انزلي 65
3-15-1- موزه نيروى دريايى 65
3-15-2- برج ساعت انزلى 66
3-15-3- برج موزيك 66
3-15-4- بناى شهردارى انزلى 66
3-15-5- عمارت معتمدى 66
3-15-6- كاخ سردارى 67
3-15-7- بناي تاريخي كليساي مريم مقدس 67
3-15-8- خانه داوودزاده 67
3-15-9- ساختمان دادگستري 67
3-15-10- مناره مسجد قائميه انزلي 68
3-15-11- تالاب انزلى 68
3-15-12- جزيره قلم‌گوده 69
3-15-13- پناهگاه حيات وحش سرخانگل 69
3-15-14- منطقه شكار ممنوع حسين‌بكنده 69
3-16- منابع و جاذبه‌های طبیعی 70
3-16-1- سواحل انزلی 70
3-16-2- رودخانه 72
3-16-3- تالاب و رودگاها 74
3-16-4- رویش گیاهی در تالاب انزلی 75
3-16-5- جزایر نی 75
3-16-6- قایقرانی تفریحی 76
3-16-7- ماهیگیری تفریحی 77
3-16-8- شکار تفریحی 77
3-17- جاذبه‌های تاریخی شهرستان انزلی 80
3-17-1- مناره 80
3-17-2- کاخ موزه 80
3-17-3- پل غازیان 81
3-17-4- پل میان‌پشته 81
3-17-5- بلوار ساحلی انزلی 81
3-17-6- موج شکن 81
3-17-7- حافظیه 82
3-17-8- ساختمان شهرداری 82
3-17-9- ساختمان چهارطبقه 82
3- 18- جاذبه‌های فرهنگی- مذهبی 83
3-18-1- شنبه‌بازار 83
3-18-2- مساجد قدیمی 83
3-18-3- فرهنگسراها، سینماها و نمایشگاه‌ها 84
3-18-4- مراکز خرید اصلی 84
3-18-5- هتل‌ها و مهمانپذیرها 86
3-18-6- پانسیون های خانگی 87
3-18-7- آرامگاه بی‌بی‌حوریه 87
3-18-8- امام‌زاده صالح 87
3-18-9- آرامگاه آقاپیر 87
3-18-10- آرامگاه آقا سیدنجفی 88
3-18-11- بقعه آقاپیر 88
فصل چهارم. یافته‌های تحقیق 90
4-1- بررسی نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه گردشگری شهرستان بندر انزلی 91
4-1-1- فعاليت در تورهاي داخلي و خارجي آژانس‌هاي مسافرتي شهرستان بندر انزلي 95
4-1-2- فعاليت‌هاي گسترده دفاتر خدمات مسافرتي شهرستان بندر انزلي 95
4-1-3- فعاليت‌هاي اكوتوريستي، آژانس‌هاي خدمات مسافرتي شهرستان بندر انزلي 95
4-1-4- دلايل ضعف آژانس‌هاي خدمات مسافرتي شهرستان بندر انزلي در توسعه اكوتوريسم 96
4-1-5- تأثير فصول سال در اجراي گشت‌هاي طبيعت‌گردي توسط آژانس‌هاي خدمات مسافرتي 97
4-1-6- گروه‌هاي سني استقبال‌كننده از تورهاي طبيعت‌گردي 97
4-1-7- خدمات ارائه شده توسط آژانس‌هاي خدمات مسافرتي جهت تورهاي طبيعت‌گردي 97
4-1-8- خدماتي كه در صورت عدم محدوديت‌هاي توسط آژانس‌هاي خدمات مسافرتي براي توسعه اكوتوريسم قابل
اجراست 98
4-1-9- دلايل برتري يك آژانس خدمات مسافرتي نسبت به رقبا 98
4-2- یافته‌های توصیفی 99
4-2-1- جنسيت 99
4-2-2- سن 100
4-2-3- سطح تحصيلات 101
4-2-4- شغل 102
4-2-5- مبدأ سفر 103
4-2-6- وسيله سفر 104
4-2-7- اهداف سفر 105
4-2-8- نحوه آشنايي با مكان سفر 106
4-2-9- مسافت محل زندگی گردشگران تا انزلی 107
4-2-10- نقش دفاتر خدماتی در علاقمندی گردشگران به بازدید مجدد 108
4-2-11- نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی 109
4-2-12- میزان عملکرد آژانس‌های مسافرتی نسبت به گذشته 110
4-2-13- میزان مراجعات گردشگران در طول فصول 111
4-2-14- جایگاه توریسم در شهرستان انزلی 112
4-2-15- استفاده از خدمات آژانس‌هاي گردشگري 113
4-2-16- نقش آژانس‌هاي خدمات مسافرتي در خدمات‌رسانی به توریست‌ها 114
4-2-17- نقش امكانات آژانس‌ها در توسعه توریسم 115
4-2-18- نقش آژانس‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری 116
4-2-19- رابطه بين آژانس‌هاي مسافرتي و تورهاي توريسم 117
4-2-20- آسیب رساندن تورهای طبیعت گردی بر محیط زیست 118
4-2-21- نقش تورها در ایجاد انگیزه برای سفر به انزلی 119
4-2-22- نقش آژانس‌ها در افزایش گردشگر 120
4-2-23- نقش آژانس‌های گردشگری در توسعه توریسم 121
فصل پنجم. نتیجه‌گیری 122
5-1- نتيجه گيري 123
5-2- بررسي فرضيه‌ها 125
5-2-1- فرضيه اول 125
5-2-2- فرضيه دوم 126
5-3- ارائه راهكار 127

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«فهرست جداول»
عنوان صفحه
جدول3-1- جدول توافقی آزمون χ2 42
جدول 3-2- مشخصات ایستگاه مورد مطالعه 50
جدول 3-3- بارندگی سالانه ایستگاه مورد مطالعه 51
جدول 3-4- روند تغییرات ماهیانه دما در شهرستان بندر انزلی 52
جدول 3-5- میانگین رطوبت نسبی ایستگاه بندر انزلی 53
جدول 3-6- ابرناکی ماه‌های سال در شهرستان بندر انزلی 54
جدول 3-7- میانگین ساعات آفتابی شهرستان بندر انزلی 55
جدول 3-8- میانگین تعداد روزهای همراه با بارش برف ماه‌های سال 56
جدول 3-9- وضعیت حالات مختلف باد در طول دوره آماری 57
جدول 3-10- جمعیت برحسب جنس، نوع خانوار و سن شهرستان بندر انزلي 64
جدول 3-11- جمعیت فعال و غیرفعال شهرستان بندر انزلي بر حسب جنس 64
جدول 3-12- جاذبه‌های طبیعی، تاریخی شهرستان بندر انزلی 89
جدول 3-13- جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی شهرستان بندر انزلی 89
جدول4-1- ترکیب پاسخگویان بر حسب جنس 99
جدول 4-2- ترکیب پاسخگویان بر حسب سن 100
جدول 4-3- ترکیب پاسخگویان بر حسب تحصیلات 101
جدول 4-4- وضعیت شغلی گردشگران پاسخگو 102
جدول 4-5- مبدا سفر گردشگران 103
جدول 4-6- وسيله سفرگردشگران 104
جدول 4-7- اهداف سفر گردشگران 105
جدول 4-8- نحوه آشنايي با مكان سفر 106
جدول 4-9- مسافت محل زندگی گردشگران تا انزلی 107
جدول 4-10- میزان نقش دفاتر خدماتی در علاقمندی گردشگران به بازدید مجدد 108
جدول 4-11- میزان نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات 109
جدول 4-12- میزان نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات 110
جدول 4-13- میزان مراجعات گردشگران در طول فصول 111
جدول 4-14- میزان جایگاه توریسم در شهرستان انزلی 112
جدول 4-15- میزان استفاده از خدمات آژانس‌هاي گردشگري 113
جدول 4-16- میزان نقش آژانس‌هاي خدمات مسافرتي در خدمات‌رسانی به توریست‌ها 114
جدول 4-17- میزان نقش امكانات آژانس‌ها در توسعه توریسم 115
جدول 4-18- میزان نقش آژانس‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری 116
جدول 4-19- میزان رابطه بين آژانس‌هاي مسافرتي و تورهاي توريسم 117
جدول 4-20- میزان آسیب رساندن تورهای طبیعت‌گردی بر محیط زیست 118
جدول 4-21- میزان رابطه بين آژانس‌هاي مسافرتي و تورهاي توريسم 119
جدول 4-22- میزان نقش آژانس‌ها در افزایش گردشگر 120
جدول 4-23- میزان نقش آژانس‌های گردشگری در توسعه توریسم 121
جدول 5-1- نقش آژانس‌ها در توسعه اکوتوریسم 125
جدول 5-2- میزان نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات 126
جدول 5-3- میزان نقش آژانس‌ها در افزایش گردشگر 127

 

 

 

 

 

 

 

 


«فهرست نقشه‌ها»
عنوان صفحه
نقشه 3-1- موقعیت شهرستان انزلی در تقسیمات اداری استان و کشور 45
نقشه 3-2- توپوگرافی شهرستان بندر انزلی 49
نقشه 3-3- رودخانه‌های شهرستان بندر انزلی 59

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«فهرست نمودارها»
عنوان صفحه
نمودار 3-1- میانگین ماهیانه بارندگی شهرستان بندرانزلی 51
نمودار 3-2- روند تغییرات ماهیانه دما در شهرستان بندرانزلی 52
نمودار 3-3- میانگین رطوبت نسبی در شهرستان بندرانزلی 53
نمودار 3-4- نمودار ابرناکی و درصد آن در شهرستان 54
نمودار 3-5- میانگین ساعت آفتابی در شهرستان بندرانزلی 55
نمودار 3-6- میانگین روزهای همراه با برف و تگرگ 56
نمودار4-1- ترکیب پاسخگویان بر حسب جنس 99
نمودار 4-2- ترکیب پاسخگویان بر حسب سن 100
نمودار4-3- ترکیب پاسخگویان بر حسب تحصیلات 101
نمودار 4-4- وضعیت شغلی گردشگران پاسخگو 102
نمودار4-5- مبدأ سفر گردشگران 103
نمودار 4-6- وسيله سفر گردشگران 104
نمودار 4-7- اهداف سفر گردشگران 105
نمودار4-8- نحوه آشنايي گردشگران با مكان سفر 106
نمودار 4-9- مسافت گردشگران تا انزلی 107
نمودار 4-10- میزان نقش دفاتر خدماتی در علاقمندی گردشگران به بازدید مجدد 108
نمودار 4-11- میزان نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات 109
نمودار 4-12- میزان نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات 110
نمودار 4-13- میزان مراجعات گردشگران در طول فصول 111
نمودار 4-14- میزان جایگاه توریسم در شهرستان انزلی 112
نمودار4-15- استفاده از خدمات دفاتر خدمات مسافرتي 113
نمودار4- 16- میزان نقش آژانس‌هاي خدمات مسافرتي در خدمات‌رسانی به توریست‌ها 114
نمودار 4-17- امكانات آژانس‌ها 115
نمودار 4-18- نقش آژانس‌ها در توسعه اكوتوريسم 116
نمودار 4-19- رابطه بين آژانس‌ها و تورهاي اكوتوريسمي 117
نمودار 4-20- میزان آسیب رساندن تورهای طبیعت‌گردی بر محیط زیست 118
نمودار 4-21- میزان رابطه بين آژانس‌هاي مسافرتي و تورهاي توريسم 119
نمودار 4-22- میزان نقش آژانس‌ها در افزایش گردشگر 120
نمودار 4-23- میزان نقش آژانس‌های گردشگری در توسعه توریسم 121

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


«فهرست تصاویر»
عنوان صفحه
تصویر 3-1- نمایی از سواحل انزلی 71
تصویر 3-2- نمای قایقرانی در تالاب انزلی 71
تصویر 3-3- ماهیگیری در دریا 79
تصویر 3-4- بازار پردیس شهرستان انزلی 85
تصویر 3-5- بازار کاسپین شهرستان انزلی 85
تصویر 3-6- هتل بی‌بی‌حوریه در مجاورت بقعه بی‌بی‌حوریه 86
تصویر 3-7- بقعه آقا سید نجفی در سامانسرای انزلی 88
تصویر 3-8- بقعه آقا پیر در انزلی 88

 

 

 

 

 


1-1- بیان مسأله
صنعت گردشگري به عنوان بزرگ‌ترين و متنوع‌ترين صنعت دنيا به شمار مي‌آيد. بسياري از كشورها اين صنعت پويا را به عنوان اساس درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصي و توسعه ساختار زيربنايي مي‌دانند. در سراسر كره زمين؛ بويژه در كشورهاي در حال توسعه، به توسعه صنعت گردشگری توجه فراوانی معطوف مي‌شود. از طرف ديگر، اين صنعت تعاملات ميان فرهنگي جوامع مختلف را تسهيل نموده و شيوه‌هاي برقراري تعاملات رفتاري بر اساس گفتمان صلح‌آميز را برقرار مي‌كند(قرخلو، 1386: 3). ا مروزه اهميت گردشگري و جهانگردي و لزوم بررسي و تحقيق در مورد آن با توجه به نقش‌هاي مهم اقتصادي، اجتماعي، و فرهنگي‌اش بر هيچ كسي پوشيده نيست(مشبكي و ملك اخلاق، 1382: 7). اين فعاليت در دنياي كنوني به صورت يكي از مهم‌ترين عوامل توليد ثروت، كار، ايجاد پويايي، جابجایي انسان‌ها و ثروت ملت‌ها درآمده است. انسان امروزين در راستاي دسترسي به اهدافي چون آشنايي با حقايق تاريخي گذشتگان، بهره‌گيري از مواهب طبيعي، فرار از آشفتگي‌ها و روزمرگي‌هاي زندگي شهري و... توريسم را وسيله‌ي منفرد و مناسبي براي نيل بدآن‌ها مي‌داند(آمار، 1382، 55). امروزه گردشگري بزرگ‌ترين و متنوع‌ترين صنعت دنيا محسوب مي‌شود. بسياري از كشورهاي جهان به دنبال دستيابي به توسعه پايدار بوده و از اين صنعت به عنوان يك صنعت پويا، جهت كسب درآمد و اشتغال‌زايي و تعامل فرهنگ خود استفاده مي‌نمايند. در جهان امروز استفاده از منابع و جاذبه‌هاي گردشگري يك منطقه اعم از طبيعي يا انسان ساخت در توسعه آن اثرگذار نقش بسزایی دارد.
مطالعات نشان داده‌اند كه بين رشد و توسعه صنعت گردشگري با رشد و توسعه اقتصادي كشورها رابطه‌ي مثبت و معناداري وجود دارد. هزاره سوم، پيشرفت روزافزون تكنولوژي و فناوري را با خود به همراه دارد. صنعتي‌شدن زندگي در جهان امروز اوقات فراغتي را براي انسان در شهرهاي مدرن فراهم ساخته كه مي‌تواند فرصتي مناسب براي فاصله گرفتن از محيط خشك و بي‌روح توأم با سروصداي شهرهاي شلوغ، مناسب تلقي شود. امروزه آژانس‌هاي خدمات مسافرتي ارائه‌دهنده‌ی انواع خدمات گردشگري در زمينه‌هاي داخلي، خارجي و طبيعت‌گردي مي‌باشند. اين آژانس‌ها با توجه به فعاليتشان مورد تقسيم‌بندي قرار گرفته‌اند كه تعدادي از آن‌ها مسئول فروش بليط و تعدادي ديگر خدمات تورگرداني را بر عهده دارند و تعدادي ديگر نيز ارائه‌دهنده‌ی هر دو خدمات به طور همزمان مي‌باشند. این تورها نقش بسیار مهمی در جابجایی و نقل و انتقال گردشگران دارند؛ بطوری‌ که برخی از گردشگران مشتری دائم این آژانس‌ها در تمامی سفرها می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت آژانس‌های گردشگری رابطه مستقیمی با توسعه گردشگری دارند. بندر انزلي به عنوان يكي از شهرستان‌هاي مهم استان گيلان از موقعيتي مناسب براي توريسم و استراحت برخوردار است. اين شهرستان به دليل شرايط ويژه آب و هوايي و طبيعت بكر و چشم‌اندازهاي زيبا مانند دریا، منطقه آزاد، بازارهای تجاری، مکان‌های زیارتی، توجه اكثر مردم چه در داخل و چه در خارج از آن را به خود معطوف نموده است . اين ويژگي باعث توسعه گردشگري در طبيعت اين منطقه شده است؛ بطوری که هر روزه بر تعداد گردشگران و هم بر تعداد تورهای گردشگری افزوده می‌‌شود. لذا تحقیق به دنبال بررسي و ارزيابي عملكرد آژانس‌هاي خدماتي و مسافرتي در توسعه توريسم شهرستان بندر انزلي می‌باشد و تحقیق بدنبال پاسخگویی به این سؤال است که آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی تا چه حد نقش داشته است؟

1-2- اهمیت و ضرورت
امروزه توریسم در اقتصاد کشورهای جهان دارای جایگاهی بسیار مهم است و تنها در سال 2010 میلادی 935 میلیون نفر در جهان با سفر به کشورهای دیگر 1550 میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند(سایتwto ).
نظریه‌های جدید در زمینه گردشگری نشان می‌دهد جذابیت‌های گردشگری بر پایه ورزش در مقایسه با دیگر جذابیت‌های فرهنگی٬ مزیت‌های اقتصادی٬ اجتماعی و سیاسی بیشتر دارد. از طرفی کشور ایران با توجه به بررسی‌های صورت گرفته یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری است(هنرور و همکاران٬ 1386: 32).
از این رو، اهمیت دارد که از قابلیت‌های خود در توسعه گردشگری از جمله گردشگری ورزشی استفاده کند. بی‌شک انتخاب مکان مناسب جهت انجام فعالیت‌های ورزشی برای ورزشکاران بسیار مهم می‌باشد. لذا در این تحقیق سعی بر این است که با مدنظر قراردان این مهم که گردشگری مناطق مختلف ساحلی٬ دریایی و تالاب از فعالیت‌های عمده تفرجی در جهان است٬ به شناخت توان‌های موجود و تعیین محدوده مکانی مناسب جهت جذب توریسم ورزشی پرداخته و با توجه به عدم داشتن منابع علمی و تخصصی لازم در کشور با بررسی عوامل مختلف در جذب توریسم و گسترش توریسم ورزشی می‌توان با اخذ نتایج به سمت آینده روشن حرکت کرد. از جمله کاربرد نتایج این تحقیق می‌توان به توسعه کمی و کیفی شهرستان٬ بالا رفتن سطح فرهنگ مردم٬ تبادل اخلاق ورزشی و فرهنگی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار منطقه٬ رونق اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های منطقه اشاره نمود.

 

1-3- اهداف تحقيق
مهم‌ترین اهداف این تحقیق بشرح زیر است:
1. تعیین پتانسیل‌های توریستی و اکوتوریستی شهرستان بندر انزلي،
2. تعیین نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلي،
3. تعیین راهکارهایی جهت توسعه توریسم شهرستان بندر انزلي.

1-4- فرضيه‌های تحقیق
 آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی نقش دارند.
 بین افزایش آژانس‌های مسافرتی و افزایش گردشگر رابطه وجود دارد.

1-5- سؤال‌های تحقیق
آژانس‌هاي خدمات مسافرتي شهرستان بندر انزلي در توسعه توريسم، تا چه اندازه نقش دارند؟

1-6- تعاريف واژه‌ها و مفاهيم
 گردشگر
کسانی هستند که به منظور تفریح، گردش و گذران روزهای تعطیل و اوقات فراغت، اقدام به سفر می‌نمایند. این نوع گردشگری شامل افراد یا گروه‌هایی است که جهت استفاده از تعطیلات، تفریح، استراحت، استفاده از آب و هوای گرم‌تر یا خنک‌تر از محل اقامت خود به مسافرت می‌روند(سازمان مناطق گردشگری، 1381: 6).
 دفاتر خدمات مسافرتي:
مؤسساتي هستند كه توسط افراد(بخش خصوصي) تأسيس مي‌شوند و جنبه انتفاعي دارند. كار اصلي آن‌ها ارائه دادن خدمات جهانگردي است، البته به نمايندگي از سوي مؤسسات توليدكننده خدمات جهانگردي نظير شركت‌هاي حمل و نقل، مؤسسات پذيرايي، گردانندگان گشت‌ها و ساير مؤسساتي كه به گونه‌اي در مقصد جهانگردي خدماتي به جهانگرد ارائه مي‌دهند(محلاتي، 1380: 185).
 توسعه:
انديشمندان متعددي در علوم مختلف سعي نموده‌اند براي اين فرايند تعريف جديدي ارائه دهند. «مايكل تودارو» در كتاب «توسعه اقتصادي در جهان سوم» از توسعه چنين تعريف دارد: «جرياني است كه مستلزم تغييرات اساسي اجتماعي، طرز تلقي عامه مردم و نهادهاي ملي و نيز تسريع رشد اقتصادي، كاهش نابرابري و ريشه‌كن كردن فقر مطلق است(تودارو، 1370: 7). همه‌ی توسعه‌ها با تغيير همراه هستند(داس ويل، 1387: 200).
 توسعه گردشگري:
توسعه گردشگري؛ به معنی تغيير و تحول گردشگري در طول زمان و در مقياس‌هاي گوناگون جغرافيايي مي‌باشد(ضيايي، 1388: 22).

 

 

 

 

 

 


2-1- پيشينه تحقيق
با وجود تحقيقاتي كه در ارتباط با گردشگري صورت گرفته است، در زمينه تحقيق حاضر، كتابي مدون موجود نمي‌باشد ولي مي‌توان به چند كتاب و مقاله در ارتباط با گردشگري و توريسم، به شرح ذيل اشاره نمود:
«فوتیس کیلیپیریسو استلا زارداوا» در سال2012 در مقاله‌ای با عنوان «توسعه گردشگری پایدار در یک محیط رو به تغییر» موضوعات مربوط به سازمان‌های گردشگری(آژانس‌های مسافرتی و سازمان‌های میهمان‌نوازی) را مورد بررسی قرار داد. آگاهی نسبت به مسأله گردشگری انبوه، محققان را به سمت گردشگری و محیط و نیز استفاده از روش‌ها و سیاست‌های قبلی توسعه توریسم سوق می‌دهد. مدیران، محققان، اساتید دانشگاهی، برنامه‌ریزان، متصدیان تور و مجامع بین‌المللی همانند UNEP و سازمان گردشگری جهانی به واسطه تضاد میان گردشگری انبوه و محیط به دنبال توسعه اشکال جدید گردشگری؛ بویژه برنامه‌های منتهی شده به حذف اثر گردشگری بر محیط، حفظ مزایای ملی و محلی توریسم هستند. لذا به دلیل وجود مسایل آلایندگی سازمان‌های ذیربط(یعنی آژانس‌های مسافرتی، متصدیان تور، هتل‌ها و سایر سازمان‌های میهمان‌نوازی و ...)، این روش‌ها نقش چندانی در حل معضلات نداشته و به عنوان یک راه‌حل جامع محسوب نمی‌شوند.
«کرنل نیکول جوکان»، «میهالا سابینا جاکان» در سال2013 در مقاله‌ای با عنوان «گردشگری و مسافرت در راستای توسعه اقتصادی» نوشته است: امروزه اکثر کشورها به دنبال غلبه بر تأثیرات مغایر بحران‌هایی هستند که در شناسایی موقعیت‌شان به دلیل رکود شدید و وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی با شکست مواجه هستند. گردشگری یکی از ارکانی است که باید از سوی دولت‌ها در سرتاسر جهان(به عنوان یک راه‌حل در تقویت رشد اقتصادی) مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.
«رنجبريان»(1379)، در كتابی با عنوان «برنامه‌ريزي توريسم در سطح ملي و منطقه‌اي»، به بررسي اهميت و شيوه‌هاي برنامه‌ريزي گردشگری پرداخته و فرايند برنامه‌ريزي گردشگر را ترسيم نموده، و چنين نتيجه گرفته كه اتخاذ روشي منسجم و حفظ توازن ميان...............................

 

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , 36000 تومان

 

 

قیمت قبلی : 420000 ریال

قیمت جدید : 36000 تومان  |   جهت خرید محصول بر روی تصویر روبرو کلیک نمایید :

خرید آنلاین این مطلب





0 نظر
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد را وارد کنید: *


تماس با ما
کد تماس با ما